Hoe het monument op Fort Rhijnauwen werd schoongemaakt

Tekst Marijke Dekker in het Groentje van 23 april 2014

Vrijwillige schoonmaakactie herdenkingsmonument Rijnauwen

“Mooi om elkaar te helpen”

BUNNIK – Het was even flink poetsen en schrobben, maar inmiddels zien het hek en de klok van het herdenkingsmonument op fort Rijnauwen er weer piekfijn uit. Een klus die werd geklaard door vrijwilligers van de stichting ‘Werk aan de Linie’, AA Bouwadvies Bunnik, gemeente Bunnik en het pilotproject ‘Krachtig Bunnik’.

Onder een stralende zon werd er afgelopen donderdagmiddag door de circa tien vrijwilligers flink schoongemaakt. Een gezellige, en vooral ook heel nuttige actie, zegt Kees Visser van de stichting Herdenkingsmonument Fort Rijnauwen en van de Rotary Club. “Geweldig. Hiermee zijn wij zo geholpen.”

De stichting, die sinds 1981 zorg draagt voor het herdenkingsmonument, moet het hebben van vrijwillige donaties en vrijwilligerswerk. “Als wij het monument zelf schoonmaken, zijn we met vier personen weekenden lang bezig. Om die reden is het al een paar jaar niet gebeurd; we komen er simpelweg niet aan toe.”

Deal
De vrijwilligers doen het graag. De ‘deal’ werd al gesloten op de beursvloer, eind vorig jaar. Onder meer met Axel de Maar van AA Bouwadvies Bunnik: “Eigenlijk had ik aangeboden om mee te denken, en samen te bekijken wat er moest gebeuren. Maar nu help ik ook gewoon mee met schoonmaken. Hartstikke leuk! En een mooie manier om een bijdrage te leveren aan de Bunnikse samenleving. Goed om elkaar te helpen.”

Sociale activering
Ook stichting ‘Werk aan de Linie’ en het gemeentelijk pilotproject ‘Krachtig Bunnik’, die met het oog op de verdere decentralisatie van de zorg dagbestedingscliënten nieuwe vormen van sociale activering willen aanbieden, hadden ‘ja’ gezegd tegen de deal op de beursvloer. Auke Vos, projectleider ‘Werk aan de Linie’: “Nu per 2015 de zorg wordt gedecentraliseerd – met daarbij een bezuinigingsronde – zijn we gezamenlijk op zoek naar nieuwe vormen van sociale activering en dagbesteding. Mensen die het zelf of samen met hun sociale omgeving niet redden, begeleiden wij.”

Het gaat daarbij om mensen met verschillende achtergronden, zegt Valentin Herrera van ‘Werk aan de Linie’ en coördinator van ‘Krachtig Bunnik’. “Het zijn mensen die anders thuis zitten of naar een dagbesteding gaan. Doel is dat zij hun huis uitkomen, nieuwe contacten opdoen, nuttig werk verrichten, meer zelfvertrouwen krijgen. We proberen leuke dagbesteding te verzorgen bij lokale ondernemingen waardoor er meer samenwerking komt tussen zorg, cliënt en bedrijfsleven. Goed voor de cliënten, goed voor de samenleving.”

En de vrijwilligers? Die vinden het ‘gezellig’ en ‘hartstikke leuk’. Zoals Milan Pieters, die een mbo-groenopleiding tot hovenier volgt, en het een ‘prima klus’ vindt. Iedereen helpt mee – ook de gemeentelijk projectleiders. En dan… is er koffie met cake! (MD)

Foto: Marijke Dekker