Geluksvogels

ODIJK ' De vrijwilligers van kinderboerderij Dier en Wij hebben de zes eenden, twee ganzen en negen duiven in het nieuwe kippenhok ondergebracht dat de boerderij eerder dit jaar kreeg van de Rotary Club Bunnik. Van zondag tot woensdag, in totaal 72 uur, vallen de dieren onder de ophok- en afschermplicht, wegens de vogelgriep in Hekendorp.

In Hekendorp, nabij Oudewater, werd zondag een vogelgriepvirus ontdekt dat tot dan toe alleen in Azië en Duitsland was gevonden. De 150.000 legkippen werden maandag afgemaakt. Om verspreiding van het virus te voorkomen mogen in een straal van ruim één kilometer rond het bedrijf de komende drie weken geen kippen, eieren of mest worden vervoerd. Voor heel Nederland was het vervoersverbod vanaf afgelopen zondagochtend 11.30 uur voor een periode van maximaal 72 uur (tot woensdag 11.30 uur) van kracht.

Alle kinderboerderijen in Nederland waren uit voorzorg tot en met woensdag dicht, maar de kinderboerderij in Odijk is door de week nooit open. Wel hadden zij zich te houden aan de ophok- en afschermplicht. Die geldt voor pluimvee en ander gevogelte in heel Nederland. Daarom werden de eenden, ganzen en duiven in het nieuwe kippenhok ' dat nog niet in gebruik genomen was ' ondergebracht. Woensdagochtend mogen ze er weer uit en kunnen ze weer gewoon in het weitje lopen en zwemmen. (AC)

(Verschenen in ’t Groentje van 19 november 2014)