Wandelen voor Water 2015

overgenomen uit het Groentje van 20 maart 2015

BUNNIK/ODIJK/WERKHOVEN - Leerlingen uit groep 7 en 8 van zes scholen uit Bunnik, Odijk en Werkhoven, 234 in totaal, liepen afgelopen woensdag mee met de actie Wandelen voor Water. Met zes liter water in een rugtas op hun rug liepen zij zes kilometer. Het doel was om de kinderen bewust te maken van het gebrek aan water in sommige delen van de wereld en van het belang van schoon drinkwater. Ook werd er geld opgehaald met behulp van sponsors/

De actie wordt al jaren georganiseerd door de Rotary Club Bunnik en dit jaar deed een record aantal scholen mee. In Odijk deed de Beurthonk voor het eerst mee. Directeur Anton van Barneveld: "Elk jaar kiezen we voor een project waarbij we ook aandacht aan maatschappelijke betrokkenheid besteden. Naast de actie Schoenendoos in het najaar vonden we deze actie voor het voorjaar - nu in combinatie met de week van het water - een heel geschikt onderwerp."

Trots

De kinderen van de Beurthonk liepen samen met de kinderen van de Nicolaasschool. Burgemeester Ostendorp sprak ze vooraf toe ter motivatie. "Ik ben trots op jullie. Jullie denken op deze dag, die voor velen in het teken staat van de verkiezingen, aan kinderen die dit elke dag moeten doen. Dat is bijzonder." Ook in Werkhoven en Bunnik gingen kinderen aan de wandel met dezelfde zware last op hun schouders.

Veel kinderen waren zich bewust van het feit dat veel kinderen in derdewereldlanden een dergelijke tocht, maar dan vaak in tropisch klimaat, dagelijks moeten maken. Ze hadden daar vooraf ook een gastles over gehad van de Rotary Club. Maar er was ook een andere vergelijking die veel getrokken werd, aangezien velen van de lopers volgend jaar naar de middelbare school gaan. "In de brugklas moet je met heel veel boeken naar school. Volgens mijn broer is die tas net zo zwaar!"

Sponsors

De deelnemers gingen moedig op weg met fruit van Kromme Rijn Fruit aan de Achterdijk in hun hand. De school met het hoogste gesponsorde bedrag per leerling krijgt van Vrumona € 1000,00 extra voor Wandelen voor Water. De opbrengst van de sponsorloop gaat naar diverse water- en sanitatieprojecten in ontwikkelingslanden.

Wandelen voor Water is een initiatief van verschillende organisaties: stichting Aqua for All, Wilde Ganzen, Simavi, AMREF & ZOA en Akvo. Tevens heeft Aqua voor All alle projecten waarvoor gelopen wordt beoordeeld en goedgekeurd. Samen met de steun van waterbedrijven, Rotary Clubs, en kleinere stichtingen, doet Nederland echt iets voor schoon water in ontwikkelingslanden. Meer informatie: www.wandelenvoorwater.nl en info@wandelenvoorwater.nl. (AC)