Rotary Bunnik steunt vluchtelingenactie Irak

Rotary Bunnik Steunt Actie Vluchtelingen Sulaymaniyah

De burgeroorlog in Syrie duurt nu al bijna 5 jaar. Vele miljoenen mensen zijn op de vlucht en wonen in kampen rondom het oorlogsgebied. Vaak onder mensonterende omstandigheden. Zo ook nabij de stad Sulaymaniyah in het relatief veilige Noord-Irak.

Vehanoush Begoyan en Maan Pakos ontvluchtten Irak toen Sadam Hoesein aan de macht was. Sinds 1997 wonen zij in Bunnik. “Zoveel geweld, zoveel onveiligheid. We zijn dankbaar dat we hier kunnen wonen met onze kinderen en rustig over straat kunnen lopen.”. Ze wilden graag iets doen om te helpen. “Het inzamelen van kleding is heel belangrijk. Hulporganisaties zorgen voor water en eten maar verder is er niets”.

In juli vertrok de eerste lading kleding per vrachtwagen naar Sulaymaniyah in Irak. Daar werd de kleding verdeeld door de broer van Maan, die vlak bij het vluchtelingenkamp woont. “De mensen waren zo blij. Velen hebben alleen de kleren die ze aanhadden toen ze vluchten. Kinderen hebben geen schoenen, geen jas”

In oktober besloot Rotary Bunnik om te gaan helpen. “Dit is een geweldig initiatief van Maan en Vehanoush” aldus de voorzitter van Rotary Bunnik Sarien Hage. “Via ‘t Groentje vernamen wij van deze prachtige actie. In nauw overleg, zullen wij de komende periode kijken hoe wij dit project maximaal kunnen ondersteunen”.

De leden van Rotary Bunnik zijn inmiddels ingeschakeld bij het verzamelen en sorteren van de goederen. In Gemeente Bunnik is er gelukkig veel steun voor deze actie. Het is hartverwarmend hoeveel mensen er kleding en geld komen doneren. De hoeveelheid kleding is inmiddels zodanig dat Tennis club BLTC De Nienhof haar clubhuis ter beschikking heeft gesteld voor het sorteren hiervan. “We proberen zoveel mogelijk winterkleding en dekens naar Sulaymaniyah te sturen, voordat de winter echt valt.”

Op 26 oktober is er vanuit Bunnik weer een transport goederen naar Sulaymaniyah gestuurd. 212 dozen, 2140 kg. De grootste lading tot nu toe. De actie gaat nog steeds door, dus blijft U alstublieft doneren. U kunt jassen, schoenen, mutsen, truien, broeken, handschoenen, sokken, dekens, knuffels en speelgoed nog steeds langsbrengen bij de familie Menke (JF Kennedylaan 33, Bunnik). Er is vooral behoefte aan kinderkleding. ’s Middags en ’s avonds is er altijd wel iemand thuis. Transportkosten bedragen €1 per kg. Daarom vragen Maan en Vehanoush iedereen die kleding geeft, iets bij te dragen aan het transport.

Heeft U geen kleding om te doneren maar wilt U de actie wel graag ondersteunen, dan kunt U ook geld overmaken op het rekeningnummer van Rotary Bunnik, NL34RABO0329849204 t.n.v. Stichting Community Service onder vermelding van "Actie Irak". Bij voorbaat dank voor Uw bijdrage. Het volgende transport staat gepland op 15 februari.

Voor meer informatie kunt U contact opnemen met Vehanoush Begoyan (06-47878375).