Rotary Bussum helpt BermBende op 21 maart

Bermbende ten strijde tegen afval langs de weg

REGIO  |  13 maart 2015   |   Door de Dichtbijredactie (Nieuwsblad voor Huizen)

Bermbende-vrijwilligers. (Foto: Jaap Timmers)

zoom in

HUIZEN - De lente brengt nieuw leven en helaas ook nieuwe troep in de natuur en langs de weg. Baal jij ook van de blikjes, plastic verpakkingen en andere rotzooi? Er is een manier om je stemming te laten opklaren. Doe mee aan Bermbende!

Tijdens deze meerdaagse opruim-campagne, opgericht in 2010, struinen honderden Gooiers door de berm, over de hei en in bossen. 'Stuur een mailtje en je bent lid van deze beweging', meldt organisator Jaap Timmers.

Dit jaar is de Bermbende Campagne zaterdag 21 maart, maandag 23 maart, dinsdag 24 maart, woensdag 25 maart, donderdag 26 maart en vrijdag 27 maart. Afsluiting van de schoonmaakweek is zaterdag 28 maart.

Bij de Bermbende voegen zich die dag tientallen leden van de Bussumse Rotary met het doel de omgeving van spoorwegstation Naarden-Bussum aan te pakken.

Zo'n duizend mensen halen dagelijks troep weg uit de bermen in onze regio. Bermbende begon de campagnes in maart 2010. Het aantal opruimacties staat nu op 150. Gemiddelde opbrengst is 250 kilo per keer. Totale opbrengst in die jaren: 37.500 kg, het aantal deelnemers was 1750. De vaste kern bestaat uit 145 mensen. Bermbende won in 2012 de gewestprijs 'Samenwerkers van het jaar'.

Kies een van de genoemde dagen uit, zet die in een e-mail met je naam erbij. Timmers: 'Je ontvangt dan het werkschema met daarin de plek van samenkomst, een routebeschrijving en andere bijzonderheden. Je hoeft nergens lid van te worden. We hebben geen organisatie met vergadertijgers. Het is een beweging en we overleggen tijdens het prikken. Je wordt automatisch Bermbende-lid voor het leven. Er zijn geen kosten, schoonmaakspullen zijn aanwezig. Ontvangst met koffie, thee en stroopwafels.'

Mail naar j.timmers@hollandmediacombinatie.nl.