Jan Vader memorial project

watertanks

Goed nieuws! De watertanks in het kader van het Jan Vader Memorial project zijn klaar en inmiddels in gebruik. Een groot aantal clubs hebben met hun sponsorbijdrage dit prachtige project mogelijk gemaakt, waarvoor hulde!

Aan: Rotarians in district 1550

12 mei 2017

Beste Rotarian,

Zoals ik al eerder vermeldde in de voortgangsrapportage via de website van ons district 1550 heeft dit project tijdelijk in de knel gezeten. Bij onze bezoeken tijdens de voortgang bleken er een aantal audits (formele onderzoeken door TRF – The Rotary Foundation) te lopen voor onderhanden zijnde projecten. De club in Nakuru was het overzicht kwijt door een onverantwoorde acceptatie van steeds nieuwe internationale samenwerkingsprojecten. Er werd afgesproken voorlopig geen nieuwe verplichtingen te accepteren en alle lopende zaken eerst af te ronden. Dat is toen gebeurd. Alle audits werden afgewikkeld en vanaf eind 2015 werd weer gestart met het bouwen van nieuwe tanks. De afgelopen 18 maanden is dat gecontinueerd.

Ook was het nodig de interne structuur van het 6T project te herzien en de aansturing in het veld (de praktische organisatie van het project) en de financiering daarvan opnieuw handen en voeten te geven. Er zijn binnen de Rotaryclub Nakuru nieuwe mensen gezocht en gevonden. Alles moest uiteraard lopen volgens de spelregels van TRF.

Op afstand was dat niet altijd simpel, er is veel per email en telefoon overlegd en ook werd er bij bezoeken ter plaatse gesproken en waar nodig bijgestuurd Er is aan beide zijden veel werk verzet. Ik ben blij dat dit prachtige project in herinnering aan onze oud gouverneur en clublid Jan Vader gerealiseerd kon worden. Ter informatie voeg ik de oorspronkelijke flyer met wat meer achtergrondgegevens over dit project in Kenia als bijlage bij mijn email. Ook stuur ik u de foto van de laatste tank met de gelukkige nieuwe eigenaar.

De training (een van de 6 T’s) loopt nog door tot juli. De definitieve afwikkeling van de GG1415992 kan daarna plaatsvinden in goed overleg met de Rotary Foundation.

Het uiteindelijk gerealiseerde sponsorbudget inclusief de clubbijdragen, de grant van district 1550 en de Global Grant van TRF was ruim $ 260.000, de nieuwe eigenaren dragen in materiaal en arbeid eenzelfde bedrag bij. Een totale waarde van meer dan een half miljoen! Uiteindelijk zijn er 654 tanks gebouwd waarmee zo’n 6500 mensen (gemiddeld 10 per tank) toegang hebben tot dagelijks schoon drinkwater. Nogmaals hartelijke dank voor uw sponsorbijdrage!

Met vriendelijke groet,

Hub Duijsens