Poliovaccinaties in India van RC Reuver Meerlebroek

Een mooie ervaring, dank je wel rotary

3 januari vertrokken 3 rotaryleden van Rotary Reuver Meerlebroek naar India. Ons eerste projekt in dit grote land was poliovaccinaties in de vorm van druppeltjes toedienen aan kinderen tot 5 jaar in en om Agra. Agra is de stad van de Taj Mahal en ligt zo'n 3 uur rijden van Delhi.

Na ontvangst kregen we hesjes, petjes, buttons, sjaals en trokken we met trommelaars voorop in een soort van carnavalsstoet de wijk in om aandacht te vragen voor de poliovaccinaties, die de volgende dag gegeven zouden worden. Mooi om te zien hoe in zo'n wijk koe, aap, hond en mens gewoon kunnen samenleven door een beetje rekening met elkaar te houden. De mensen waren enthuisiast, er werd gedanst en we deelden wat kleinigheidjes en pamfletten uit.

De volgende dag gingen we de wijken in om de druppeltjes te geven. Drommen met kinderen, voor wie wij een attractie waren en dat is waarschijnlijk precies de reden waarom dit door rotaryleden gedaan wordt. Zestig mensen optrommelen moet in India immers best lukken, maar het wordt pas interessant als die zestig mensen van over de hele wereld (in onze groep zaten Canadezen, Amerikanen, Mexicanen, Australiers en een paar Hollanders) komen om daar te helpen polio uit India weg te houden.

Uiteraard zijn we ook toeristisch bezig geweest en bezochten we de Taj Mahal en Fort Agra. Daarnaast bezochten we een paar scholen, die in meer of mindere mate ondersteuning kregen van de rotary aldaar en waar we allemaal een paar cadeautjes voor bij hadden. Heel veel dankbaarheid mochten we ontvangen.

Na de eerste week namen we het vliegtuig naar Zuid India (Kerala). Daar hebben we met onze rotaryclub zonnecellen op een weeshuis gelegd en we hebben er een melk-boerderij mee mogen helpen oprichten. De boerderij, gelegen naast een rubberplantage, was inmiddels in bedrijf, de eerste koeien en kalveren stonden er prachtig bij. Goed om te zien hoe eenvoudig alles in elkaar stak, maar tegelijkertijd ook hoe duurzaam het allemaal was.

Natuurlijk hebben we ook in het zuiden toeristisch gedaan. Als je in Kerala bent kan een bezoek aan de backwaters niet ontbreken en die hebben we dan ook op zijn Nederlands bezocht met de fiets en met de fiets in de kano op het water. Prachtige omgeving. Ook een bezoek aan het Periyar natuurpark, de plantages en vooral de mensen die we tegenkwamen, maakt dat dit land nog lang in ons geheugen zal blijven zitten en als we iets voor de mensen daar kunnen betekenen, gaan we dat zeker weer doen.

Mede dankzij rotary een prachtige ervaring rijker.

Mathea Obster-Keusters, RC Reuver Meerlebroek