Een fantastisch project

Van uw gouverneur Wim Gerards:

Ons mooie jaarthema 'Imagine Rotary' is voor mij afgelopen maanden al een bron van inspiratie geweest en heeft waardevolle gesprekken opgeleverd over een fantastisch project.

Het thema heb ik vertaald in ’Stel je eens voor dat…’ en ik neem jullie graag mee in mijn verbeeldingen.

Stel je eens voor dat...

• Rotary veel zichtbaarder wordt in het land door concrete steun aan goede doelen
  • Rotary zou beschikken over een structurele bron van inkomsten voor die goede doelen
  • dit zowel zou gelden voor de goede doelen van elke Rotaryclub in Nederland als die van Rotary Nederland en die van The Rotary Foundation
  • clubleden niet meer met collectebussen langs de deur hoeve
  • clubleden lokale ondernemers niet om geld hoeven vragen maar omzet komen brengen
  • clubleden eenvoudig voor zichzelf en voor hun naasten kunnen sparen; alleen
    maar door lokaal te besteden
  • er een mechanisme is dat leidt tot structurele steun aan The Rotary Foundation
  • Rotary een over een instrument beschikt waarmee we attractief worden voor jongere generaties  Rotary   bijdraagt aan een beweging die nationaal en internationaal positieve impact kan
     veroorzaken

Kunnen jullie je voorstellen dat we gezamenlijk van deze fantasie een realiteit kunnen maken? Ik denk inmiddels van wel!

Op 30 augustus was ik met een aantal collega's te gast bij de Qiy Foundation, een stichting die al jaren werkt aan een set pre-competitieve spelregels waarmee ‘digitale zelfbeschikking’ mogelijk wordt. Op basis van deze spelregels is Dappre ontwikkeld, een app met een achterliggend netwerk van services waarmee maatschappelijke organisatie een eigen 'digitale clubkaart' kunnen uitgeven en verspreiden onder hun achterban. De deelnemende achterban koppelt zo’n 'digitale clubkaart’ in de handige en privacyvriendelijke Dappre app aan hun betaalrekening en kan zo het hele jaar door euro’s ’scoren’ bij lokale winkels en horecagelegenheden die meedoen en een bijdrage beschikbaar stellen. Het hele systeem heeft een passende naam gekregen: ’Scoor voor je Club’.

Maatschappelijke organisaties die een ‘ digitale clubkaart' kunnen uitgeven zijn bijvoorbeeld sportverenigingen, culturele instellingen en goede doelen. Ook een Rotaryclub kan een eigen 'digitale clubkaart' uitgeven en sparen voor gemeenschappelijke doelen zoals de TRF, Plastic Soup én eigen clubdoelen.

Hiermee spaar je spelenderwijs voor Rotary Doelen. Je steunt de lokale (groene) ondernemer en je eigen lokale middenstand; hoe mooi kan het zijn.

Bij wijze van experiment heeft Rotaryclub Doorwerth al een eigen ‘digitale clubkaart’ uitgegeven en verspreid onder enkele leden en hun familie en vrienden. Rotaryclub Doorwerth geeft met haar eigen ‘digitale clubkaart’ haar deelnemende achterban de mogelijkheid om te sparen voor zichzelf en voor de spaardoelen van hun eigen Rotaryclub. Bovendien stimuleert Rotaryclub Doorwerth hiermee haar achterban om lokaal te besteden en steunt daarmee ook haar lokale ondernemers. De digitale clubkaart van Rotaryclub Doorwerth kun je hier downloaden.

Met enkele leden vanuit ons district én andere districten zijn we samen op zoek naar een breed draagvlak om alle clubs te laten aansluiten.

Laat ons weten wat je ervan denkt?

Mail naar:  marcel@dappre.com