Deelnemen aan de

Zet jouw jongerenproject in de schijnwerpers !

INLEIDING

Veel projecten staan in deze tijd onder druk en het is zeker voor jongeren extra lastig om hun weg in de maatschappij te  (blijven) vinden. Daarom is de stimuleringsprijs voor jongerenprojecten meer dan ooit van groot belang.

In 2023 organiseren de Rotaryclubs in district Oost-Nederland voor de tweede keer de Rotary Jeugdstimuleringsprijs. Het district Oost-Nederland bestaat uit de zes regio’s: Regio I -  Noord Veluwe , Regio II - Arnhem e.o., Regio III -  Veluwezoom, Regio IV - Achterhoek, Regio V - Twente-Noord, Regio VI - Twente Zuid

WAT IS HET PRIJZENGELD?

Er is een geldprijs van € 1.250 voor de prijswinnaar per regio (in totaal dus 6 x € 1.250). De districtswinnaar wordt door een vakjury uit de zes regiowinnaars gekozen en krijgt een verdubbeling van de prijs. Het totale prijzengeld is dus € 8.750,00.

2022: Studio 15 Almelo wint de hoofdprijs voor inrichting keuken en talentontwikkeling

Welke jongerenprojecten mogen meedoen?

Verenigingen, stichtingen en particulieren kunnen projecten indienen die aan de volgende criteria voldoen:

• jonge mensen t/m 27 jaar
  • Het project draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van jonge mensen
  • De uitvoerbaarheid van het project is realistisch
  • Er zijn vrijwilligers bij de uitvoering van het project betrokken
  • Het project heeft maatschappelijk effect
  • Het project dient actueel te zijn
  • Het doel mag dichtbij zijn maar ook veraf.

Het mag een nieuw project zijn of voortborduren op bestaande initiatieven. Het kan gaan om een lokaal, regionaal, landelijk of internationaal project. Er bestaat een link van de deelnemers met één (of meer) van de zes regio’s (al dan niet via een Rotaryclub).
Heeft het project eerder een Rotary Jeugdstimuleringsprijs gewonnen, dan is het project uitgesloten van deelname.

Hoe kun je meedoen?

Je maakt een filmpje van ongeveer 3 minuten waarin een zo goed mogelijk beeld wordt gegeven van het project. De jongeren hebben de video zelf gemaakt, moeten die zelf presenteren en de eventueel gewonnen prijs zelf komen ophalen op do. 20 april 2023.
Vertel bijvoorbeeld in een presentatie over het doel van het project, hoe het werkt en wat je doet.  Daarnaast beschrijf je het project zo volledig mogelijk in het digitale aanmeldformulier. Dit stuur je zelf in (dus niet via een andere organisatie of Rotaryclub).

Een voorbeeld van een dergelijk filmpje uit een ander district in Nederland... KLIK HIER

Wanneer kun je het project aanmelden?

Stichtingen, verenigingen en particulieren met een band met één van de regio's kunnen hun jongerenproject aanmelden in de periode van 15 februari t/m 31 maart 2023.

Maak voor inzending en aanmelding gebruik van het digitale aanmeldformulier !

Hoe worden de winnende projecten gekozen?

De verkiezing bestaat uit twee rondes: In de eerste ronde wordt per regio het winnende project gekozen. De deelnemers ontvangen daarvan in april bericht. In de tweede ronde brengt een vakjury haar stem uit op de regiowinnaars. Het project met de meeste punten wint daarmee de hoofdprijs en is de districtswinnaar. Op 20 april 2023 vindt de prijsuitreiking aan de winnaars plaats. Over plaats en tijd ontvangen zij bericht.

Alle geselecteerde projecten worden in principe een jaar lang vermeld. Daarmee ontstaat een platform van jongerenprojecten die zichtbaar zijn voor alle Rotaryclubs en andere organisaties waardoor spin-offmogelijkheden worden vergroot. De filmpjes van de prijswinnaars blijven - indien mogelijk - langer zichtbaar op de website.

Nog vragen?

Stel ze aan onze Ink.-ink.-gouverneur van ons district 1560.

Michael Kors.  E-mail: DG2024-2025@kors.nl    of   tel. 06-5464 7933

De regio's met hun plaatsen zijn ook te vinden op de website van ons district.  Zie hieronder en klik op de betreffende regio.