Uitslag jeugdstimuleringsprijs

Project ‘Kristal Orkest’ wint Rotary Jeugdstimuleringsprijs 2023

Project ‘Kristal Orkest’ uit Apeldoorn heeft de finale van de Rotary Jeugdstimuleringsprijs 2023 van district 1560 gewonnen.

Met de hoofdprijs van € 2.500,- kan het orkest, dat bestaat uit jonge muzikanten met en zonder beperkingen, haar muziekinstallatie vervangen.

Foto: links prijswinnaar

Voorrondes

Uit de vier regio’s van Overijssel en Gelderland die aan de wedstrijd meededen, kwamen de meest uiteenlopende projecten. In de voorrondes werden de beste inzendingen genomineerd. Regio I (Noord Veluwe) had de meeste inzendingen, gevolgd door regio V (Twente Noord) De genomineerden waren: ‘Zomerschool MAKS’ (Twente Zuid), ‘Project Kristal Orkest’ (Noord Veluwe),  dweilorkest ‘Kleintje Spul(t)’ (Achterhoek) en ‘Vang je droom‘ (Twente Noord). Die wonnen daarmee € 1.250,- op voorwaarde dat zij hun project tijdens de finale kwamen presenteren. De inzendingen ‘Zomerschool Epe’ en ‘Talentendag 10 jaar @ Robert’s’ (Noord Veluwe) en ‘Doepark natuureducatie’ (Twente Noord) kregen een aanmoedigingsprijs van € 625,- . Maar wie sleepte de extra prijs van € 1.250,- in de wacht?

Finale

Op donderdagavond 20 april vond de finale plaats in congrescentrum  ‘Bee in the Garden’ in Klarenbeek. Organisator en Rotarian DGN Michael Kors vertelde de finalisten dat Rotary een wereldwijde organisatie is en dat jeugd een van de focusgebieden is. Met veel enthousiasme en een beetje spanning waren daarna drie van de vier genomineerden aan de beurt om hun projecten te presenteren. De vakjury met Naomi Beijer (tiener- en jongerenwerker bij 2022 winnaar Studio 15, Almelo) en tekstschrijver Frieda Tax was zichtbaar onder de indruk van de kwaliteit. Aan hen de moeilijke taak de districtswinnaar aan te wijzen. Juryvoorzitter en Rotary districtsgouverneur Wim Gerards: ‘De inzendingen lagen echt heel dicht bij elkaar en de jury had het zeker niet gemakkelijk’. Naomi Beijer kreeg de eer om de prijswinnaar 2023 bekend te maken: Project ‘Kristal Orkest’ van de Stichting InKluZie uit Apeldoorn. Dit leerorkest laat kinderen met en zonder beperking muziek met elkaar maken. Naast de regioprijs van € 1.250,-  won dit project ook de extra prijs van € 1.250,- en werd daarmee districtswinnaar. ‘Superblij mee!’, was de reactie namens het leerorkest. De vierde genomineerde (‘Vang je droom’) was niet aanwezig, zodat de aanspraak op de regioprijs en de kans op de extra prijs kwamen te vervallen.

De Rotary Jeugdstimuleringsprijs 2023 is een initiatief van Rotary District 1560.

Voor een fotoverslag van deze avond klikt u op deze regel.