Maandbrief nr. 1 - Juli 2022

Beste Rotarians in District 1560.

Hierbij mijn eerste maandbrief. Middels deze brief wil ik jullie op de hoogte houden van de Rotaryontwikkelingen in ons district, landelijk en internationaal. Zoals je bovenaan deze pagina ziet hebben we weer een mooi jaarthema/logo: Imagine Rotary.
Hierover meer in deze brief.

Voorwoord:

Graag stel ik mij even voor: ik ben Wim Gerards, sinds 1999 lid van de club Oldebroek-Elburg en voor het komend jaar gouverneur van ons district. Daar heb ik ontzettend veel zin in. Vooral omdat er voor het eerst in de geschiedenis van Rotary International een  vrouw de World President is. Dat past volledig in deze tijd van gelijkheid. Haar naam is Jennifer Jones, lid van Rotary Club Windsor-Roseland Ontario Canada, en haar jaarthema is het mooie “Imagine Rotary ”. Het is een aanrader je te laten inspireren door haar film op You Tube!

Met mijn 6 collegae gouverneurs vormen we samen het gouverneursberaad 2022-2023. Het komende jaar ben ik verantwoordelijk voor de financiën en (TRF) The Rotary Foundation.

Samen met Gerda Breeuwsma (foto hieronder) vormen we een duo voorzitterschap.

Waar ik mij op wil richten zijn twee belangrijke thema`s: Each One Bring One en Every Rotarian Every Year.

Gouverneursoverdracht 30 juni 2022

Op donderdagavond 30 juni 2022, vond in een mooie gelegenheid te Putten in kleine kring de gouverneurswissel plaats. Marja van Rheenen die het afgelopen jaar het gouverneurwas van ons district droeg haar Rotary presidentketting over aan Wim Gerards. Wim is Rotarian sinds 1999 en is lid van Rotaryclub Oldebroek-Elburg.

Foto hieronder: Op vrijdag 1 juli was voor alle 7 districtsgouverneurs van Nederland de feestelijke overdracht georganiseerd in Zuid-Limburg waar symbolisch het stokje werd overgedragen.

Jaarthema 2022-2023:  Imagine Rotary

Het nieuwe jaarthema voor het Rotaryjaar 2021-2022 is bekend!

RIPE (Rotary International president-elect) Jennifer Jones heeft op 1 juli geschiedenis geschreven door de eerste vrouwelijke president van Rotary te worden, onthulde het thema tijdens een online toespraak, voorafgaand aan de International Assembly, Rotary’s jaarlijkse training van inkomend gouverneurs.

Het logo van het thema is ontworpen door een Australische inheemse kunstenaar, geïnspireerd op de symboliek van de Aboriginals, om zo de verbinding te leggen naar de Internationale Rotary Convention in 2023 in Melbourne.

De Cirkel symboliseert de verbinding met elkaar, de 7 stippen eromheen zijn onze mensen. Er zijn 7 stippen want er zijn 7 focusgebieden. De cirkel en de stippen eromheen vormen samen de navigatiester, het leidende licht.

De stevige groene ononderbroken lijn is de zogenaamde ‘’digging stick” (graafstok die gebruikt wordt voor zwaar werk), voor ons symboliseert het People of Action, de tools om dromen echt te realiseren en dingen voor elkaar te krijgen.

De Kleuren: paars, groen en wit staan voor empowerment en vernieuwing, het zijn ook de kleuren van de vrouwenbeweging (de Suffragettes) en onderstreept de speciale aandacht voor Diversity, Equity en Inclusion (DEI) diversiteit, gelijkheid en inclusie. Maar ook, paars voor polio, groen voor het milieu en wit voor vrede.

Thema logo & meer

100 Jaar Rotary

In 2023 bestaat Rotary 100 jaar in Nederland. Op 29 januari 1923 werd Rotaryclub Amsterdam als eerste club in Nederland opgericht en op 13 maart volgde Rotaryclub Utrecht. Op zaterdag 28 januari 2023 start de viering van 100 jaar Rotary in Nederland met een speciaal middag-en avondprogramma in de Amsterdamse Stadschouwburg. Die dag start ook de 100-jaar-Rotary-estafette van Rotary en Rotaract. Vanaf die datum gaan we van district naar district, van club naar club fietsen, wandelen, rennen enz. Dat zijn in totaal ruim 5000 km om alle meer dan 500 clubs in 7 districten te bereiken en met elkaar te verbinden.

MEER INFO

Informatiedag Internationale Rotary Jeugduitwisseling 3 september 2022

MEER INFO

Jaarboek Rotary 2022-2023