RC Wageningen

Bedankt, fantastische mantelzorgers in Wageningen!

WAGENINGEN - Dat is de boodschap aan zo’n 400 mantelzorgers van Mantelzorg Wageningen en 30 zorgvrijwilligers van De Zonnebloem. Wat startte als een aardig idee van Rotaryclub Wageningen, groeide uit tot een gebaar waar vele Wageningers en Wageningse organisaties een bijdrage aan leverden. Vrijdag 23 april werd bij elke mantelzorger een verrassingspakket thuisbezorgd, door 150 VWO-5 leerlingen van Pantarijn die in tweetallen langs gingen. De Internationale Schakelklas (ISK) van Pantarijn is zelfs met de hele klas op de fiets gestapt, om samen de pakketten aan te bieden bij De Zonnebloem. Ook deze zorgvrijwilligers verdienen een dikke pluim.

Pittige tijd

Wat een verrassing, bedankt voor de leuke actie! Er zit zoveel in, ik ga het binnen allemaal even rustig lezen en bekijken”, aldus mantelzorger Jeanette. Ze straalt aan alle kanten en is zichtbaar verrast. In deze pittige coronatijd hebben mantelzorgers en zorgvrijwilligers het extra zwaar. Mantelzorgers hebben vaak niet zelf gekozen voor deze rol en kunnen hun taken niet op pauze zetten. Daarbij zetten ze hun eigen belang even op een laag pitje. Ongetwijfeld krijgen zij waardering van degene voor wie ze de zorg verrichten. Maar die waardering mag wel eens luid en duidelijk geuit worden, vindt Rotaryclub Wageningen, door een vrolijk verwenmomentje. De club heeft de coördinatie op zich genomen, materiaal geleverd, de pakketten samengesteld en gezorgd voor extra sponsoring door Columbus koffie/thee/delicatessen en Sterk Meesterschilders.

Wat zat er in het pakket?

In de pakketten zat een bedankkaart en een prachtige papieren bloem, beide gemaakt door zo’n 1200 Wageningse schoolkinderen - van Pantarijn en acht basisscholen. Daarbij een emmertje heerlijke soep van Vakschool Wageningen. Deze Wageningse locatie van Rijn IJssel ging meteen vol enthousiasme aan de slag voor de mantelzorgers. Tot slot zat er een gefrankeerde lege envelop bij, waarmee mantelzorgers een bericht terug kunnen sturen naar de kinderen. Hoe leuk, als de kinderen straks een kaart terugkrijgen! Er waren ook nog wat emmertjes soep over. Daar konden we het Leger des Heils blij mee maken.

Bewustwording bij de kinderen

Dat de kinderen bij het mantelzorgproject van Rotaryclub Wageningen betrokken zijn, is geen toeval. Acht basisscholen en een aantal groepen van Pantarijn hebben de bloemen gemaakt. Het initiatief had voor de kinderen meerdere dingen in petto. Voordat de bloemen en kaarten gemaakt werden, is er in de les aandacht besteed aan wat mantelzorg is. Bijna alle kinderen kennen dan wel iemand die mantelzorger is. En, soms zijn ze het zelf! Dan hebben ze zelf mantelzorgtaken voor een ziek broertje, zusje of een ouder of grootouder. Na de uitleg wilden de kinderen dan ook heel graag iets doen voor de mantelzorgers. De mooiste bloemen werden vervolgens gemaakt en met veel creativiteit werden de kaarten geknutseld en geschreven. Vele bedankjes van de kinderen zoals: “Bedankt voor je harde werken. Bedankt voor je hulp. Daarom voor jou een bloem.”

Coronastop

We zijn in de uitvoering van de plannen nog wel even gehinderd door corona. Half december stond alles in de startblokken, alle bloemen en kaarten waren klaar. Toch moesten we het uitstellen door de strengere lockdown die op 17 december 2020 inging. Maar nu, in het vroege voorjaar, is het zover en konden we eindelijk de mantelzorgers verrassen. Nog steeds coronaproof natuurlijk, en zeker met net zoveel plezier.

Wageningen
23-04-2021