Rotary Youth Leadership Award (RYLA)

Doe mee aan het Rotary Youth Leadership weekend 2024!

RYLA is een Rotary activiteit waarbij jonge mensen van 20 tot 26 jaar gedurende een intensief weekend uitgedaagd worden om via inspanning en ontspanning hun leiderschapscapaciteiten te ontdekken en te ontwikkelen; RYLA vindt zijn oorsprong vele jaren terug in Australië en Amerika.

In 2022 en 2023 werden, na twee jaar afwezigheid i.v.m. Coronamaatregelen, ook in ons district weer een RYLA-weekenden georganiseerd. Zowel deelnemers als de Rotary-coaches beoordeelden de ervaring zeer positief en gaven nuttige feedback, waarmee de RYLA-commissie alweer aan de slag is om een “new & improved” RYLA 2024 te organiseren. Dit weekend zal plaatsvinden van vrijdag 5 april t/m zondag 7 april in Doorn.

“RYLA was voor mij een boost voor mijn zelfvertrouwen en heeft me geïnspireerd om mij persoonlijke vaardigheden verder te ontwikkelen”

“Leerzaam, uitdagend, overweldigend, goed georganiseerd”

“Eye Opener”

“Buiten je comfort zone”

Deelnemers RYLA 2019 en 2022

Hoe werkt het?

Kernelementen RYLA 2024 leermodel:

1. Communiceren/inleven/effectief presenteren
  2. Samenwerken in een team
  3. Omgaan met druk
  4. Verantwoordelijkheid nemen
  5. Persoonlijk leiderschap: zelf inzicht en reflectie
  6. Rekening houden/omgaan met stakeholders.

Deelnemers worden in de rol van dagelijks bestuur van een bedrijf geplaatst en geconfronteerd met in- en externe bedrijfsproblematiek. Ethische vraagstukken, persoonlijke dilemma's en actuele ontwikkelingen dwingen de deelnemers een plan te maken, waarbij ze rekening moeten houden met de uiteenlopende eisen van de Ondernemingsraad en de Raad van Bestuur die gevormd worden door Rotarians.

Hoe kunnen Rotary clubs en Rotarians bijdragen?

Dat kan op twee manieren:

1. De RYLA-organisatie doet graag een beroep op de clubs om deelnemers aan te dragen. Er is plaats voor 48 jongeren.
  2. Daarnaast zoeken we 58 Rotarians (de “coaches”) die middels diverse rollen in en rondom de case een unieke ervaring voor deze jongeren creëren om hun grenzen op te zoeken, feedback te krijgen en ervaringen te delen.

De deelnemers: profiel en kosten

Het weekend is bedoeld voor jong volwassenen die aan het werkende leven gaan beginnen of net gestart zijn (max 2 jaar werkervaring). We streven er naar een diverse groep samen te stellen:

• Leeftijd: 20 tot 26 jaar. Voor alle kandidaten geldt dat affiniteit of ervaring met management en besturen tot aanbeveling strekt. Denk aan opvallende extra-curriculaire activiteiten, stages, bestuursrollen tijdens studietijd, of werkervaring. Bij de lagere leeftijden (20-22) is dat een extra aandachtspunt.
  • Opleidingsniveau: ROC+, HBO, of WO
  • Qua man/vrouw verdeling sturen we op 50/50
  • We hopen ook deelnemers te mogen verwelkomen die vanwege hun achtergrond minder vaak blootgesteld worden aan dit type ontwikkelingskansen
  • De kosten per club voor het sponsoren van een deelnemer zijn € 550,-. Voor dit bedrag krijgt de deelnemer een verzorgd trainingsweekend inclusief twee overnachtingen. Van de deelnemer zelf wordt ook een financiële bijdrage gevraagd van € 100,-, te innen via de sponsorende Rotaryclub. De totaalkosten zijn dus € 650,- per deelnemer.
    Wij willen benadrukken dat het leveren van een eigen bijdrage door de deelnemers belangrijk is, omdat dit zorgt voor maximale commitment.

De coaches: rollen en tijdsinspanning

Er zijn verschillende soorten coachrollen:

• Leden van de Raad van Bestuur, leden van de Ondernemingsraad. Overigens: we sturen erop aan dat tenminste 30% van de RvB leden vrouw is.
  • Interventie-coaches: zorgen voor de dynamiek in de Case op allerlei manieren en coachen de deelnemers om hun talenten zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen;
  • Opvang-coaches: deze hebben aan aparte rol en zijn beschikbaar voor deelnemers die extra steun nodig hebben.
  • Voor alle coaches geldt:
    De coaches vervullen hun rol op zaterdag tussen 8.15 uur en 19.00 uur. Over het algemeen nemen de coaches deel aan het diner, zodat ze informeel kunnen napraten met de deelnemers. Nieuw dit jaar is dat de coaches vooraf gebriefd worden en een mini-training krijgen om de deelnemers na afloop optimaal van feedback te kunnen voorzien.

Locatie en inschrijving

Het RYLA-weekend van D1570 wordt gehouden in Conferentiecentrum Zonheuvel te Doorn van vrijdag 5 april 17.00 uur tot en met zondag 7 april 2024 14.00 uur.

Rotaryclubs kunnen deelnemers via onderstaande link tot 26 februari 2024 aanmelden.
In verband met het streven naar diversiteit binnen de groep, plaatsen we zowel op volgorde van binnenkomst als op profiel. Uiterlijk 23 februari laten wij de clubs weten of wij een voorgedragen deelnemer direct hebben geplaatst of dat deze eventueel op de wachtlijst staat.

Aanmelden deelnemer

De coaches gebruiken voor het inschrijven onderstaande link. De commissie behandelt aanmeldingen in volgorde van binnenkomst, maar we houden ook rekening met man/vrouw verhouding. Daarnaast zetten we mensen op een wachtlijst.

Aanmelden Coaches

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u graag contact met ons opnemen via aanmeldingen@ryla-district1570.info