Presentatie VluchtelingenWerk Midden-Nederland

Verslag presentatie Judith Hopster, directeur VluchtelingenWerk Midden Nederland

RBC Regio Het Sticht in Haarzuilens, 8 oktober 2015

Door: Marion V. van den Brink IPDG D1570, coördinator Rotary en Vluchtelingen

Email: vluchtelingen@rotary.nl

Vluchtelingen die ons land binnenkomen hebben 2 benamingen:

Eerst het stadium van Asielzoeker en als ze hun status hebben gekregen, dan zijn het Vluchtelingen!

Er zijn 60 miljoen mensen wereldwijd op de vlucht.

Van de huidige stroom vluchtelingen van 19,5 miljoen zijn er 4 miljoen Syriër.

De Syriër is over het algemeen hoger opgeleid, heeft gestudeerd en beschikt vaak over geld.

De Eritreeër is echter laag of niet opgeleid.

Er zijn 3 soorten centra:

·

Crisiscentrum (voor max 72 uur tot een week , wat begeleid wordt door het Rode Kruis)

·

Noodopvang, voor langere tijd dat begeleid wordt door het COA.

·

Vandaar uit gaan de asielzoekers naar de aanmeldcentra om uiteindelijk geplaatst te worden in een AZC.

Bij VluchtelingenWerk Nederland werken 450 beroepskrachten en 8000 vrijwilligers.

Kinderen die in Nederland zijn vallen meteen onder de schoolplicht, daar zijn schakelklassen voor ingericht die vaak gevestigd zijn op of bij de AZC’s.

Er is een kinderspreekuur waar de kinderen vragen kunnen stellen over de gang van zaken. Het is heel belangrijk dat een kind een perspectief krijgt. een blik op de toekomst.

Er zijn succesvolle muziekprojecten in de asielzoekerscentra. Daarnaast zijn er de projecten taal en werkwoorden.

Wat moeilijk blijft is het zoeken naar de prioriteiten waar het geld aan besteed gaat worden. Het duurt ongeveer 2 jaar voordat een vluchteling zijn eigen weg kan vinden en kan gaan integreren. Ze worden hierin begeleid en dat kost 2000 Euro per persoon.

VluchtelingenWerk wordt betaald door de Rijksoverheid, per dossier.

Daarnaast is er geld van donateurs. Dit is toereikend voor de normale juridische begeleiding.

De gemeente is contractpartner. Welke dienst willen ze afnemen van Vluchtelingenwerk?

De gemeente zorgt voor de huur/huisvesting en zorginslag en de locatie wie waar komt.

Je krijgt het aantal vluchtelingen toegewezen.

Als je in een AZC zit mag je 24 weken per jaar werken. Hiervan wordt een percentage ingehouden op je leefgeld.

Gezien de spanningen die er bij vluchtelingen leven is er behoefte aan weerbaarheidstrainingen voor de mensen die werken met vluchtelingen.

Het is de bedoeling dat vergunninghouders doorstromen zodat er weer plek vrij komt voor nieuwelingen. Dat stagneert nogal eens en dan loopt het vast.

Het is niet de intentie van VluchtelingenWerk om alle vluchtelingen hier te houden. Indien mogelijk willen de vluchtelingen later ook terugkeren naar hun land van herkomst.

TIP:

Wil je wat doen als Rotary: neem contact op in je eigen plaats met de diverse instanties als Rode Kruis en VluchtelingenWerk en de gemeente zelf.

Er is een verschil aan hulp voor mensen die NET binnengekomen zijn en vluchtelingen die al een status hebben en willen integreren in de samenleving. Met name bij het laatste zou Rotary vanuit onze achtergrond van Vocational, een mooie rol kunnen spelen met job Rotary, bedrijfsbezoek, stage plaats etc.