Nederlandse rotarians vaccineren kinderen in Pakistan tegen polio

Nederlandse Rotarians vaccineren kinderen in Pakistan tegen polio

Door Albertine Perre

Op uitnodiging van gouverneur Mansoor ul Haq van Rotary District 3272 ging een klein team bestaande uit Albertine Perre, RC Vianen Vreeswijk, Denise Go, RC Bilthoven Zandzegge, Rutger Mazel, RC Amsterdam Nachtwacht, en Michaël Kors, RC Zutphen, in oktober jl. naar Lahore, om daar de Wereld Polio Day Conference bij te wonen, kinderen te vaccineren en de Pakistaanse Rotarians te steunen in hun strijd tegen polio. Wij werden gastvrij bij hen thuis ontvangen en zij begeleidden ons bij het vaccineren en het bezoeken van scholen en projecten.

Op de eerste dag liepen wij mee in de Walk for Polio, een grote optocht van Rotarians, scholieren en healthworkers achter een groot spandoek om aandacht te vragen voor de poliocampagne. Er was veel pers op de been evenals politie voor de beveiliging.

Op 24 oktober, Wereld Polio Dag, namen we deel aan

twee World Polio Day Conferences. ‘ s Ochtends op de campus van de UMT University en ’s middags in de Lahore Chamber of Commerce. Er was mij gevraagd om beide bijeenkomsten te spreken.

Tussen de middag was er een briefing met de provinciale minister van Volksgezondheid, vertegenwoordigers van UNICEF en WHO en het PolioPlus Comité van Rotary.

Het is duidelijk dat het verloop van de campagne nauwkeurig wordt gevolgd en er worden maatregelen genomen om de vaccinatiegraad in bepaalde regio’s te verbeteren.

Pakistan is een van de 3 landen waar polio nog endemisch voorkomt. In de twee overige landen, Nigeria en Afghanistan waren er in het afgelopen jaar slechts 6 resp. 10 nieuwe poliogevallen en daar zal het naar verwachting snel uitgeroeid zijn, terwijl in Pakistan het aantal nieuwe poliogevallen gestegen is tot 210!

In bepaalde gebieden van Pakistan zijn er ernstige politiek conflicten waardoor grote vluchtelingenstromen op gang zijn gekomen. Door de grote veiligheidsrisico’s kan er niet overal gevaccineerd worden. Tientallen healthworkers, veelal jonge vrouwen, zijn tijdens het vaccineren doodgeschoten. Daarnaast zijn er grote overstromingen geweest waardoor er veel mensen ontheemd zijn.

De Pakistaanse Rotaryclubs zetten zich enorm in om samen met de WHO, UNICEF en de locale regering de strijd tegen polio te winnen. Er ligt een grote verantwoordelijkheid op hun schouders om de laatste grote poliohaarden van de wereld uit te roeien.

Tijdens de volgende dagen bezochten we veel Rotaryclubs in Lahore en omgeving. Overal worden wij hartelijk ontvangen met bloemenslingers, cadeau’s, vaantjes en schildjes en er worden vele groepsfoto’s gemaakt.

We bezochten scholen in kleine dorpjes en een school voor straatkinderen in Lahore die gesteund wordt door RC Lahore Garisson. We deelden er schriften en knuffels uit.

Op zondag 26 oktober had Rotary een grote poliostand ingericht in de dierentuin van Lahore waar de kinderen een dagje uit waren met hun ouders. Wij vaccineerden daar honderden kinderen onder het toeziend oog van Suzy, de enige olifant in de dierentuin.

De kinderen kregen 2 druppels vaccin in hun mond, hun linker pinknageltje werd paars gemarkeerd en ze kregen een knuffeltje of een ballon mee naar huis. Ook in de kleine dorpjes die we bezochten vaccineerden we kinderen.

Op alle huizen in de dorpen en steden staat met krijt genoteerd hoeveel kinderen in het huis wonen en of ze gevaccineerd zijn.

Zondagmiddag reden we met onze Rotarygastfamilies naar de Wahga Border Crossing tussen India en Pakistan, waar dagelijks bij zonsopgang –en ondergang het wisselen van de wacht plaats vindt. India en Pakistan proberen elkaar in militair vertoon, luide muziek en veel lawaai te overtreffen. Het hek gaat even open en de vlaggen worden gestreken. Een indrukwekkend schouwspel. Een goede gelegenheid om met onze shirts, banners en borden aandacht te vragen voor de End Polio Now campagne Het werd door de locale TV geregistreerd en ’s avonds uitgezonden.

Op de laatste dag bezochten we het Medicare Trust Hospital in Badami Bagh in Lahore. Dit ziekenhuis, dat primair opgericht is voor moeder- en kindzorg verleent gratis zorg en wordt gesponsord door de Nederlandse ambassade in Pakistan en door Nederlandse Rotarians. Regelmatig komen hier artsen en verloskundigen uit Nederland werken. Deze verloskundigen trainen hier ook de locale vroedvrouwen.

Na het bezoek ’s middags aan de grote moskee van Lahore reisden we door naar het bedrijvencomplex van Rtn. Tazeem Ahmad. Tientallen kinderen uit de aangrenzende sloppenwijk verdrongen elkaar om gevaccineerd te worden en vooral om een knuffeltje te krijgen. Na afloop gingen wij naar huis om de koffers te pakken.

Op verzoek van PDG Shehzad Ahmed, die het programma voor ons had georganiseerd, was er nog een korte evaluatie. Het was voor ons een indrukwekkende week. We hebben deze week veel gezien en ook een indruk gekregen van de grote inzet van Rotary om polio uit te bannen en de uitdagingen waar Pakistan voor staat. Groot is onze dank voor hun geweldige gastvrijheid.

Na een voorspoedige vlucht komen wij moe maar tevreden weer thuis, veel bijzondere indrukken rijker.

Groot is onze schrik als wij horen dat een week later een zelfmoordterrorist een bom liet ontploffen bij de Wahga Border crossing waar wij de week ervoor stonden met onze polio shirts en banners. Er waren meer dan 60 doden en vele gewonden…