National Immunzation Day 2012

National Immunzation Days (NID)

India is een prachtig land met een mooie en kleurrijke cultuur. Dit land heeft in de afgelopen jaren alles op alles gezet om polio uit te bannen.

In het afgelopen jaar heeft zich in India geen enkel nieuw geval van polio voorgedaan ! Het ziet er naar uit dat India de strijd tegen deze afschuwelijk virus ziekte, die bij zoveel kinderen blijvende verlammingen heeft veroorzaakt, heeft gewonnen.

Ons Rotary team vanuit District 1570 bestaande uit 16 vrijwilligers : 11 Rotarians (van resp. RC Almere-Newtown, Utrecht, Vianen-Vreeswijk, Huizen, Soestdijk, Maarssen-Breukelen, Son en Luenunburg_Hanse Dld.) en 2 echtgenotes, 2 zonen en een nicht, hebben in eind februari deelgenomen aan de National Immunzation Days (NID) in Bijnor en Moradabad in Uttar Pradesh in Noord India.

We hebben veel kinderen gevaccineerd tijdens de Booth Day. De plaatselijke Rotaryclubs zijn zeer betrokken bij de organisatie van de END POLIO NOW campagne. Op die dag worden er in heel India 174 miljoen kinderen gevaccineerd. Tijdens de volgende dagen gingen we met de locale teams van deur tot deur om kinderen die tijdens de Booth Day niet naar de verzamel-plaatsen waren gekomen alsnog te vaccineren, zodat geen enkel kind werd overgeslagen. Alle kinderen tussen 0 en 5 jaar krijgen 2 druppels vaccin (two drops of life) in hun mond en daarna wordt het linker pinknageltje paars gemarkeerd. Op het huis wordt met krijt aangetekend of alle kinderen zijn gevaccineerd.

Alle gevaccineerde kinderen kregen een klein speeltje dat de vrijwilligers hadden meegenomen.

ROLSTOELEN VOOR POLIOSLACHTOFFERS.

Tijdens een vorige vaccinatiecampagne in India had ik gezien dat er in India nog veel polioslachtoffers zijn die over de grond kruipen en volledig afhankelijk zijn omdat ze geen rolstoel hebben. Dankzij giften van de Rotaryclubs van ons team konden wij voor een bedrag van 10.000 US $ voor ons naar India vertrek al 50 lokaal gefabriceerde rolstoelen, 40 tricycles en 40 paar krukken bestellen. DG Neeraj Agarwl van District 3100 had de organisatie hiervan op zich genomen. Tijdens twee indrukwekkende ceremonies in Bijnor en Moradabad hebben wij d e rolstoelen aan vooraf geselecteerde polioslachtoffers kunnen overhandigen. Ze kwamen kruipend , of door gedragen door een familielid naar voren. Enkele polioslachtoffers zaten al lang voordat de ceremonie begon in de voor hen bestemde rolstoel te wachten en zij verwelkomden ons met een stralende glimlach. Voor deze polioslachtoffers betekent een rolstoel mobiliteit, zelfstandigheid en waardigheid .

Zij en ook hun familieleden waren erg dankbaar. Het waren emotionele bijeenkomsten met veel “hugs” en namasté’s.

Voor ons NID team was het deze reis een indrukwekkende ervaring een voorrecht om een aan deze END POLIO NOW een bijdrage te kunnen leveren.

Albertine Perre -Bulder

NID –teamleader