Marco Goudriaan

Marco Goudriaan is lid van de Rotaryclub Schoonhoven, waar hij ook milieucommissaris is. Hij woont in Ammerstol en is al ruim veertig jaar tandtechnieker van beroep. De garage onder zijn uit 1850 daterend dijkhuis is ingericht als atelier.

In zijn atelier bewaart Marco nog altijd zijn vroegste werken. Een enorme verscheidenheid aan tekeningen, aquarelen en schilderijen. Tussen het verzamelde werk van vroeger veel voorbeelden van illustraties die door b.v. plaatselijke verenigingen werden gebruikt, maar ook karikaturen, ontwerpen voor uitnodigingen, menukaarten enz. Iedereen wist Marco te vinden voor teken en schilderwerk.

Dan komt er een moment dat Marco het professioneler wil aanpakken. Hij volgt lessen en leert verschillende technieken. Portretten zijn favoriet, alleen de techniek en materiaalkeuze is nog een groot vraagteken. Uiteindelijk ontstaat er door een experiment met gasbranders een idee om met vuur, op oud hout portretten te gaan maken. Het proces wordt versneld door een belofte om tijdens het Goudse jazzfestival te exposeren. “Door de verkoop van alle jazz-aquarel portretten was het te exposeren aantal werken te klein geworden. Dus noodzaak bracht mij tot deze nieuwe, unieke techniek”. Sinds 2007 past hij deze techniek toe in wat hij noemt Branderijen.

Zijn Branderijen zijn voornamelijk portretten, op grote houten panelen zoals  bekistingsplaten, steenschotten, parket of elk ander soort hout. Hij werkt met vuur, een gasbranders. “Beheerst, want de boel mag niet in de fik. Met een door mij zelf ontwikkelde brandvrije pasta werk ik als het ware vanuit een negatief naar een positief beeld.” Het uiterlijk en de structuur van het hout blijven in Marco’s werk in stand en vormen een wezenlijk onderdeel van het beeld. De vroegere werken zijn vaak close-ups van beroemdheden of van blues, jazz- of popartiesten. Maar tegenwoordig maakt Marco portretten voornamelijk in opdracht. Hierdoor exposeert hij ook minder regelmatig.

De grote doorbraak met de “Branderijen” kwam tijdens het North Sea Jazzfestival 2009 in Ahoy en later op de ADAF. Voor de Amerikaanse zangeres Oleta Adams maakte hij een portret dat haar door YesGoudaJazz werd aangeboden toen zij de hoofd-act was van dat festival. Er hangt werk van Marco in Amerika, Engeland en in Nederland.

Marco is vice-voorzitter van de KrimpenerKunstWaard die ooit door zijn vrouw Gerjo is opgericht. Organiseren van kunstmanifestaties, toneelspelen, reizen en muziek maken als drummer in de Red Salmon Bluesband zijn enkele van zijn hobby’s. Naast het uiteraard kunstenaarschap en tandtechnieker zijn.

Meer info =>