xx

Mona Alikhah

“Door mensen te fotograferen kan ik hun verborgen gevoelens, verlangens en ervaringen vastleggen. The hidden side of life.”

Mona Alikhah is geboren in Iran en kwam in 2000 naar Nederland, haar geliefde achterna. Hoewel afkomstig uit een geëmancipeerde onderwijsfamilie, heeft de in haar geboorteland heersende tweedeling in de samenleving haar in haar ontwikkeling beïnvloed. “Ik was nog heel jong, maar ik besefte al snel dat de beslissingen die ik wilde nemen bepaald werden door mijn vrouw-zijn en door onderwaardering.”

In haar familie was iedereen op een of andere manier bezig met kunst en cultuur. Na een succesvolle fotografiecursus en na veel gefotografeerd te hebben is ze overgestapt op de techniek. “Dat was een mooie kans om indruk te maken en te laten zien hoe slim je – ook als meisje - kan zijn.” Met het HTS-diploma op zak wist Mona zich als jonge vrouw te bewijzen en nam afscheid van de fotografiewereld.

In 2005 – inmiddels in Nederland - pakte Mona de fotografie weer op en heeft die niet meer losgelaten. Haar eerste camera, een Russische Zenit Camera uit 1952 had ze inmiddels ingeruild voor professionele Leica’s. “Inspiratie haal ik puur uit mensen, de zee, het groen en mijn leven in Nederland, mijn immigratie-achtergrond”. Het leukste werk vindt Mona het deelnemen aan projecten die impact hebben op het leven van mensen. “Door mijn creatieve mindset en mijn liefde voor het menselijk bestaan kom ik met mijn beeldverhaal en artwork goed tot mijn recht.”

Opdrachtgevers waarderen het werken met Mona vanwege haar inlevingsvermogen, haar liefde voor mensen. Er ontstaat altijd iets moois omdat zij zich makkelijk kan inleven in het verhaal van de ander.

Veel bekende mensen heeft ze voor haar lens gehad, van politici tot artiesten en directeuren. “Onbekende mensen fotografeer ik ook erg graag. Niet iedereen heeft de kans zich te laten zien. Het mooiste is dat ik door mij in te leven, tot de kern kom en het verhaal vertel vanuit het perspectief van die persoon.”

Deze benadering was voor gouverneur Coen Hoencamp de aanleiding Mona te vragen om voor het Rotary Festival het verhaal te vertellen over Empowering Girls, een van de Rotary-thema’s.

Mona, zelf lid van de Rotaryclub Almere New Town, vindt het ontzettend interessant om dit bijzondere onderwerp ‘Empowering’ net een andere lading te geven. “Dat is precies wat ik miste binnen Rotary. Vertellen door middel van Essays en Artworks. Make a visual statement! Dat is mijn motto. Dus het komt heel goed van pas. Het wordt tijd om ons Rotary-verhaal vanuit een andere kant te belichten.”

We kijken uit naar haar bijzondere invulling van het Rotary Festival dat op 15 mei 2022 zal plaatsvinden in Utrecht.