Diny Blom

Diny Blom, bloemsierkunstenares

Bloemsierkunstenares Diny Blom werkt al sinds 1991 vanuit haar atelier in hartje Gouda in de schaduw van de Sint Janskerk. Zij creëert bijzondere bloemwerken die raken. Voor bijzondere momenten, altijd persoonlijk en op maat.

Diny is geboren op de Zuid-Veluwe, bijna tussen de azelea’s van haar vader die daar een kwekerij had. Haar ouders hadden ook twee bloemenzaken, dus het vak is er met de paplepel ingegoten. Na de vakschool in Velp gaat Diny aan het werk als bloemist in IJsselstein en Nieuwegein. Dan volgt ze de opleiding tot meesterbinder in Utrecht. Vervolgens reist ze over de hele wereld en werkt ze als free-lance en consultant bij top bloemisten en hotels. En sinds 1991 heeft Diny haar eigen bedrijf aan de Molenwerf in Gouda.

Blomatelier is geen doorsnee bloemenzaak, maar is een galerie, atelier en opleidingsinstituut in één.

Met al haar ervaring opgedaan in het buitenland heeft Diny iets unieks weten te realiseren, waarmee zij zich al 30 jaar weet te onderscheiden van haar branchegenoten.

Opdrachten komen uit het hele land. En dat is niet verwonderlijk. Diny weet persoonlijke zaken passend te vertalen in haar bloemwerken. Of het nu gaat om een bruiloft of afscheid, ze denkt mee en komt met iets creatiefs.

De bloemen die je bij Blomatelier vindt zijn niet alleen uniek in hun soort, maar ook op een duurzame en fairtrade manier gekweekt.  “Ik ben in mijn vak zeer bewust bezig met zaken als duurzaamheid en milieubewustzijn. Dat zit ‘m bij mij niet alleen in het schenken van Fairtrade koffie en thee in het atelier. In alles wat ik doe, denk ik aan zaken die daarmee te maken hebben: het hergebruik van materialen, toepassen van biologische producten en gebruik van eerlijke grondstoffen. Zo draag ik bij aan de noodzakelijke zorg voor onze aarde.”

Diny heeft het certificaat duurzame bloemist zilver en fairtrade. “Het is niet gemakkelijk om daaraan te voldoen, maar wel een uitdaging. Dat geldt ook voor de kwekers. Ik mijd plastic verpakkingen en voor opdrachten werk ik, als het kan met leen-vazen en -ondergronden.”

Diny is ook coach en leidt studenten op, floral design studenten die van over de hele wereld naar Gouda komen. Zo heeft ze haar enthousiasme en kennis al gedeeld met 45 nationaliteiten. Wekelijks zijn er studenten te vinden in haar atelier waarmee ze haar passie deelt. “Als je werkt met passie en met je hart, voel je je heel rijk”.

Als erkend Europees jurylid jureert Diny nationale en internationale wedstrijden. “Dat vind ik het leukste aan mijn vak, ik mag bijzondere stukken maken én mensen opleiden en mijn passie overdragen.” Ze gaf catwalkshows in de RAI en op de Hortifair, in Tel Aviv, Sint-Petersburg en in Zwitserland. En natuurlijk ook in haar eigen Gouda, tijdens Kaarsjesavond.
“Verder doe ik al vanaf 1986 in Tokyo Ikebana Sogetsu. Als vormgever ben ik altijd op zoek naar mooie vormen.”

Een eervolle opdracht was dat Diny onlangs de bloemen mocht verzorgen in de Sint-Janskerk bij de opening van 750 jaar Gouda door de Koning. “Samen met mijn studenten heb ik een bloementuin van 32 meter op het koor gecreëerd en een drietal grote kleurrijke boeketten met bloesemtakken in prachtige vazen.”

Diny Blom is lid van RC Gouda.

Website: www.blomatelier.nl