xx

.

EMPOWERING GIRLS

Gelijkheid is een fundamenteel mensenrecht, noodzakelijk voor een vreedzame, welvarende en duurzame wereld. Toch hebben meisjes en vrouwen wereldwijd te maken met ongelijkheid op gebieden als gezondheid en onderwijs en ervaren ze vaker geweld en armoede dan mannen.

Empowering Girls houdt in dat meisjes worden ondersteund, dat in hun basisbehoeften wordt voorzien en er gewerkt wordt aan het transformeren van de structuren en instellingen die genderdiscriminatie en ongelijkheid versterken en bestendigen. Het helpt meisjes zelfvertrouwen te ontwikkelen en hun stem te laten horen.

• Empowering Girls sluit aan bij de aandachtsgebieden van Rotary en bij de doelstellingen van ons Rotary Action Plan. We kunnen onze impact vergroten met projecten die voor meisjes bescherming, empowerment en gelijkheid creëren. Deze projecten kunnen zich richten op:
  • Ondersteunen van de toegang tot gezondheidszorg en voeding
  • Zorgen voor beschikbaarheid van water, sanitaire voorzieningen en hygiënebronnen
  • Voorkomen van uitbuiting, verwaarlozing en fysiek en emotioneel geweld
  • Leveren van middelen voor menstruele gezondheid en hygiëne
  • Toegang bieden tot basisonderwijs, vaardigheidstraining en technologie
  • Voorkomen of bewustmaken van kinderarbeid en kindhuwelijken
  • Meisjes kansen bieden om hun stem te laten horen en hun opvattingen, ideeën en meningen te uiten.

Als meisjes toegang hebben tot onderwijs, een goede opleiding kunnen volgen, zijn zij prima in staat een eigen onderneming te starten en zo de familie of de gemeenschap te ondersteunen. Ook blijkt dat daar waar vrouwen een belangrijke rol spelen in het reilen en zeilen van een gemeenschap, er een grotere kans op behoud van vrede is ofwel aan minder (oorlogs)geweld.

Twee voorbeelden van Rotary-projecten in het kader van Empowering Girls:

Harnessing the power of mushrooms - Orphans teach Orphans

Chido Govera is al vele jaren betrokken bij het overbrengen van kennis over het kweken van oesterzwammen. Niet alleen in Afrika, maar ook in India, de VS en in Europa. Haar Future of Hope Foundation in Zimbabwe heeft duizenden jonge vrouwen tot volwaardige echtgenoten gemaakt en de welstand in dorpen vergroot. Met de tweede Global Grant zal een veel groter gebied in Zimbabwe worden bestreken.

Opleiding aan het IHE in Delft

Het IHE in Delft leidt op in verschillende aspecten van watermanagement. Rotary geeft jaarlijks twaalf studenten, vooral vrouwen, de gelegenheid als aanvulling op hun studie een Master Watermanagement aan het IHE te volgen. De Scholarships worden gesteund door de Rotary Foundation. Leden van de Rotary-IHE-Delft commissie zorgen voor de contacten met potentiële studenten, hun financiering en begeleiding. Bij terugkeer in hun land hebben deze vrouwen door hun opleiding een sterke positie en zijn ze rolmodellen in hun omgeving.

speciale aandacht voor vrouwelijke student op 9.25 min