Rotary Festival Nederland 2022

In de zomer van 2021 werd ik overvallen door het verzoek van DGE Coen Hoencamp een groot Rotaryfeest te helpen organiseren. Een festival ter vervanging van de gebruikelijke zeven district conferenties.

Op het Wed in Utrecht ontmoette ik Han Landman en John van den Oudenaarde, die al langer zich met de opzet van dit feest bezig hadden gehouden. Allebei met een ruime ervaring in het organiseren van grootschalige partijen. Ik noem feesten, festivals en partijen losjes door elkaar, omdat toen de omvang en programmering nog niet helder waren. De oorspronkelijke gedachte van 10.000 bezoekers en bekende tv-artiesten en wereldberoemde sprekers als Bill Gates, Michelle Obama vormden ons startpunt.

Al snel daalden wij terug op aarde en kwamen met een meer realistisch idee van amusement, Rotary inhoud en inspiratie. DeFabrique vormde door haar semi-industriële omgeving een uitstekende basis om die nieuwe dynamiek van Rotary in ‘People of Action’ uit te dragen.

In de aanloop bewandelden wij diverse zijpaden, het was per slot de eerste keer dat Rotary in Nederland een dergelijk groot Festival organiseerde.

Intussen overlegden wij met de zeven gouverneurs, als onze opdrachtgevers, over de financiële inbreng vanuit de districten, de RAN en de fysieke ondersteuning. Niets is binnen Rotary eenvoudig, zo ook hier. Maar het resultaat telt uiteindelijk.

Met een versterking van Jacqueline van den Bergen voor de PR & Communicatie, met Seph Jacobs als penningmeester en ten slotte PDG Bauke Boersma en Gert-Jan van Dommelen voor de Inspiratiemarkt was ons kernteam compleet. Arianne Rutgers zorgde voor de notulering en PDG Harriette Verwey was onze dagvoorzitter.

Met name aan Harriette ben ik veel dank verschuldigd, omdat zij tal van sprekers kende, die op onze drie thema’s van: Duurzaamheid, Gezondheid en ‘Empowering girls’ een geweldige inbreng leverden.

Wij zijn ontzettend blij dat wij zo’n 2500 Rotarians en hun gasten hebben mogen ontvangen, dit was het grootste Nederlandse Rotary event in 99 jaar.
Burgemeester Sharon Dijksma van de stad Utrecht opende met een indrukwekkende speech en daarna ontspon zich een roller coaster van sprekers, amusement en een ‘Open Space’ markt, waar vele Rotarians zich flanerend langs marktkraampjes lieten inspireren door prachtige serviceprojecten.

Wij hopen als team met de zeven gouverneurs dat deze dag, zoals klimaat goeroe Nic Balthazar sprak over het klimaat, dat deze dag een tipping point voor Rotary mag betekenen, wij zijn ‘People of Action’!

Rob Klerkx