Het district is een organisatie met commissies die de clubs te helpen bij de uitvoering van hun service-projecten, kennis te verschaffen over Rotary en clubs te helpen in hun kracht te zetten. Veel ervaren Rotarians en ex-Gouverneurs zetten zich daarvoor in. Het is mooi met zo’n enthousiaste groep te werken en ze te helpen met hun plannen te verwezenlijken.

De Gouverneur wordt bij zijn taken geholpen door de Assistent Gouverneurs, dat zijn in feite de adjuncten die elk een eigen regio voor hun rekening nemen. Anouk is de teamleider van de AG’s en verantwoordelijk voor regio het Sticht. Sjoukje van Krimpen-Statema ondersteunt regio Eemland, Petra van Aanholt ondersteunt regio Zuidoost-Utrecht. Het Gooi wordt ondersteunt door Marilyn Newalsing en het Groene Hart door Jaap Kruijt. Jaap heeft na drie jaar nu afscheid genomen van het team en stopt met het AG-schap. Enorm bedankt voor je inzet Jaap.

We zoeken dus een nieuwe Assistent Gouverneur voor het Groene Hart! Meld je bij Stan Uyland prive@stanuyland.nl

Het dagelijks bestuur van het District bestaat uit de Gouverneur (Vz), Inkomend Gouverneur (DGE) Aad Otto, en de Inkomend-inkomend Gouverneur (DGN) Stan Uyland, secretaris Madelon Walraven en penningmeester Seph Jacobs. Tijdens de Gouverneurswissel schuiven de gouverneurs een positie op en wordt Denise Go-Feij de nieuwe DGN. Ik blijf nog een jaar in het bestuur als Immediate Past District Governor (IPDG) met als belangrijkste taak een adviserende rol voor de gouverneur. Madelon Walraven treedt af als secretaris. Haar opvolger is Magdaleen Timmermans.

Afgelopen jaar werden twee nieuwe commissie opgericht en twee commissies kregen een nieuw team. Nieuw is de Diversity, Equity en Inclusion (DEI) commissie, onder leiding van Youetta de Jager. De commissie ontwikkelde een workshop om bewustwording te creëren over de DEI-cultuur in Rotary. Die geeft energie en maakt een club aantrekkelijker voor nieuwe leden. Ken je onbewuste vooroordelen en wordt inclusiever.

We zijn gestart met Empowering Girls Initiatief, ook daar geeft Youetta leiding aan. Er is een prachtige poster ontwikkeld die op het festival door werd geïntroduceerd en in het nieuwe jaar komen er workshops.

De Leden commissie heeft een nieuw team onder leiding van Vera Verburgt, ook zij heeft nieuwe training modules ontwikkeld om een club vitaal te maken en aantrekkelijk ledenbeleid te ontwikkelen. Want: een vitale club is een aantrekkelijke club.

RYLA heeft een doorstart gemaakt onder leiding van Victor van Haeren. Hij heeft RYLA samen met een commissie uit zijn club de Bilt-Bilthoven RYLA nieuw leven ingeblazen; uiteraard ondersteund door veel Rotarians uit het district. We hebben lovende kritieken ontvangen van de deelnemers. Erg mooi dat het zo goed is ontvangen. Ook de coaches hebben plezier beleefd aan het weekend.

Met de financiële commissie heb ik gewerkt aan een nieuwe structuur, aangepast aan de nieuwe eisen voor stichtingen en verenigingen. Daaraan wordt aandacht besteed tijdens de verantwoording op de District Assembly in het najaar.

Dan natuurlijk als laatste het Rotary-Festival. Dat was een meer dan gedenkwaardige Rotary-bijeenkomst. Uniek voor Nederland en geweldig om dat te mogen meemaken! Lees vooral de terugblik van voorzitter Rob Klerkx van het organiserend comité.

Maar mijn grootste dank gaat uit naar al die bevlogen Rotarians uit ons district die het afgelopen jaar dag in dag uit de Rotary-gedachte steeds weer uitdroegen.

Geweldig veel dank daarvoor!

Coen