Duurzaam Zeist

IMPACT EVENT DUURZAAM ZEIST

Het Impact Event Duurzaam Zeist is een platform voor kennisuitwisseling op het gebied van duurzaamheid. Het platform is een initiatief van Rotaryclub Op Seyst en is gerealiseerd in samenwerking met diverse publieke en private organisaties uit Zeist en omstreken.
Het Impact Event Duurzaam Zeist begon in 2019 toen in het kader van het 25-jarig bestaan van Rotaryclub Op Seyst een zeer succesvolle eerste feestelijke editie in FIGI werd georganiseerd.
Op die eerste bijeenkomst hebben de partners het Manifest ondertekend. Daarmee hebben zij vastgelegd welke duurzaamheidsdoelen zij binnen hun eigen organisaties willen behalen. Ook hebben Rotaryclub Op Seyst en de partners zich verbonden om een vervolg op het event te organiseren.

Uiteindelijk heeft dat geleid tot het Impact Event Duurzaam Zeist in zijn huidige vorm: een evenement waaraan alle inwoners van Zeist (en worldwijde omgeving) online en kosteloos kunnen deelnemen.

Wij willen met het Impact Event Duurzaam Zeist een uitwisseling mogelijk maken van kennis over duurzaamheid tussen burgers, private organisaties, publieke organisaties en de wetenschap.

Het Impact Event Duurzaam Zeist is laagdrempelig: online deelname is gratis.

Het Impact Event Duurzaam Zeist heeft geen winstoogmerk en geen politieke voorkeur. Alle partners verlenen belangeloos hun medewerking.

Met het Impact Event Duurzaam Zeist willen we het gesprek over duurzaamheid in Zeist gaande houden en de kennis van de inwoners van Zeist over ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en toepassing daarvan vergroten. Dat doen we door verbinding te creëren tussen de inwoners, het MKB, de corporates, de publieke en maatschappelijke organisaties en burgerinitiatieven van en in Zeist e.o.

Op die manier willen we met het Impact Event Duurzaam Zeist inspireren tot een gedragsverandering die leidt tot een duurzaam gebruik van de bronnen en middelen die de wereld ons ter beschikking stelt.

Het Impact Event vindt drie keer per jaar online plaats rond een jaarthema. Het jaarthema van 2022 is Duurzame Mobiliteit. De eerste bijeenkomst was op 9 maart en werd uitgezonden vanuit de KNVB Campus in Zeist. Voor de pauze waren er twee wetenschappelijke presentaties. De eerste, van Richard Smokers (verbonden aan TNO), zette het jaarthema breder neer. In de tweede presentatie zoomde Birgit Hendriks (Transitiemanager logistiek Universiteit Utrecht en projectleider Hub Utrecht Oost) in op het subthema van de avond, Duurzame Logistiek en dan in het bijzonder de logistieke transporthub. Na de pauze vond er een verkiezingsdebat plaats over het thema Duurzame Mobiliteit tussen de lokale partijen aan de hand van vragen die het publiek en 'de kijker thuis' aan de politici konden stellen.

De uitzending van 9 maart is terug te op www.impacteventduurzaamzeist.nl.

Het tweede event is donderdagavond 23 juni. Het subthema van die avond is Duurzame Mobiliteit van het perspectief van de particulier. Geïnteresseerd? Inschrijving is vanaf 15 mei mogelijk op www.impacteventduurzaamzeist.nl. Daar staat ook het programma en verdere informatie.over

Is zo'n event ook iets voor uw Rotaryclub? Stuur dan en berichtje aan  info@impacteventduurzaamzeist.nl.

We geven u graag meer informatie over de organisatie.

De Duurzaamheidscommissie van Rotaryclub op Seyst