100 jaar RC-Utrecht

Verhalen, discussie, videoclips, muziek tijdens symposium 100 jaar Rotaryclub Utrecht

De dagvoorzitter van het symposium met de titel “Sint Maarten Revisited” was Frank Heinen. De presentaties werden verzorgd door Mardjab Seighalli, Jurriën Hamer en Tine de Moor. Verder werden we tussendoor steeds mee genomen door een team van Rotary RC Utrecht in reportagestijl, die gingen kijken bij de Sint Maartens’ anno nu: in Utrecht actieve organisaties die zich vanuit een ideaal en betrokkenheid inzetten voor anderen en de samenleving als geheel.

De muzikale intermezzo’s werden verzorgd door Artvark. Dit saxofoonkwartet nam ons mee met hun melodieuze met groovy sound.

RC Utrecht voorzitter Chantal Kemner bedankten aan het einde van de bijeenkomst alle aanwezigen voor hun betrokkenheid.

Frank Heinen is een jonge kritische journalist (o.a. Volkskrant en HP/De Tijd), publicist en Utrechtse slimmerik (finalist bij de Slimste mens). Hij leidt op 10 maart het inhoudelijk programma en de discussie.

Tine de Moor groeide op in Vlaanderen, werkte o.a. in Utrecht en is nu hoogleraar ‘sociaal ondernemen en instituties voor collectieve actie’ (Erasmus/RSM). Zij plaatst ‘goed doen’ in een breder perspectief.

Jurriën Hamer is gepromoveerd filosoof en jurist en schreef kortgeleden het reeds bekroonde boek: 'Waarom schurken pech hebben en helden geluk’. Hij daagt uit om gewetensvragen rondom solidariteit te stellen.

Mardjan Seighali vluchtte uit Iran, leidde het UAF en is nu o.a. voorzitter van het Humanistisch Verbond. In 2021 kwam haar boek ‘Tot op de dag’ uit. Zij deelt met ons haar ervaringen om hulp te geven en te ontvangen.