Maandbrief april 2022

MAANDBRIEF APRIL 2022

Terwijl ik aan deze maandbrief begin te schrijven ben ik net terug uit Utrecht. Het is Koningsdag en dat werd voor mij een extra mooi feestje. Jatin Agarwal, voorzitter van RC Utrecht International, nodigde mij uit voor de Fundraising Food Stall op de Vrijmarkt in Utrecht Leidsche Rijn. Door de club georganiseerd voor een Empowering Girls project in India. Jatin had samen met zijn partner ‘real’ Indian food bereid. Het was allemaal heerlijk. AG Anouk Masson was er ook bij; het betrof immers haar eigen club.

In deze maandbrief wil ik aandacht besteden aan District-Grants, vooruitkijken (Rotary Festival) en de afgelopen maand doorlopen. Dat was een drukke maand met veel feestelijkheden. En dat maakt het gouverneurschap weer extra leuk.

District-Grants

Met trots kan ik meedelen dat we in ons district in 2020-2021 acht projecten middels een District-Grant hebben gesubsidieerd. Met maar liefst een totaalbedrag van iets meer dan € 30.000. Hier vind je een overzicht van die acht projecten. Stuk voor stuk mooie lokale projecten. Die van RC Veenendaal ‘Scoren in de wijk’ licht ik er ter illustratie even uit:

Heeft je club voor het komend jaar een mooi kleinschalig project dat financiële ondersteuning van de Rotary Foundation (TRF) kan gebruiken?  Dien dan een aanvraag in voor een District-Grant. Dit kan tot uiterlijk 17 juni 2022. Lees hier over de voorwaarden.

De District-Grants worden gefinancierd door TRF via één van haar vier fondsen, namelijk het Annual Fund. Een belangrijk deel van de inkomsten van het Annual Fund bestaat uit vrijwillige bijdragen van Rotarians; rechtstreeks/persoonlijk, of via de Rotaryclub met een gezamenlijke jaardonatie. Zo’n jaardonatie geeft de club ook weer de mogelijkheid om een District-Grant aan te vragen. Daarmee zou je zo’n bijdrage dus ook kunnen beschouwen als een ‘investering’. Mocht je club nog niet hebben bijgedragen, bespreek het eens. Heb je specifieke vragen, neem dan contact op met Nel Sangers (nelsangers@gmail.com).

Rotary Festival

Het komt nu wel erg dichtbij, het Rotary Festival op 15 mei. Lees hier over het laatste nieuws van het gevarieerde programma. En, voor degenen die zich nog niet hebben opgegeven: het kan nog via www.Rotaryfestival.nl. Mis dit unieke evenement niet!

Kunst

Ik besteed in mijn maandbrief altijd graag aandacht aan een Rotarian die aan kunst doet. Hoe toepasselijk is het om in dit voorjaar, wanneer de natuur weer tot bloei komt, bloemsierkunstenares Diny Blom voor te stellen.

Wat gebeurde er de afgelopen maand

Sinds het verschijnen van de laatste maandbrief is er veel gebeurd in ons district. Ik noem er een paar waar ook ikzelf deelgenoot van was.

Rotary People of Action Media Seminar

Onze Rotary Public Image Coördinator Pieter Schut (Regio 22, Nederland en Vlaanderen) organiseerde op 26 maart het Rotary People of Action Media Seminar in Bussum, midden in het land in district 1570. Maar liefst 300 Rotarians namen deel en het evenement was uitverkocht!  Lees hier wat dit evenement tot een succes maakte.

Drieclub-bijeenkomst ‘Protecting the Environment’

Op 30 maart deed ik het openingswoord bij de jaarlijkse drieclub-bijeenkomst, Baarn-Soest, Soestdijk en Soest-Baarn, in Conferentiecentrum Drakenburg in Baarn. Het thema was ‘Protecting the environment’, de 7e area of focus van Rotary International. Onder de gasten Anastasia Kozlova met vioolspel in het kader van het Benefietconcert ‘Omarm Oekraïne’, dat onder meer Rotary Baarn-Soest organiseerde op 13 april. En Merijn Tinga – bioloog en auteur – maar hier vooral de Plastic Soup Surfer over de wegwerpcultuur die door plastic wordt aangejaagd.

RYLA 2022

RYLA hebben we door Corona twee jaar moeten missen. Maar begin april was het altijd bruisende weekend voor young professionals weer terug. En hoe!  Lees hier hun verhaal en proef de sfeer in dit filmpje.

Interact Club Scala College

Op 5 april, had de Interact Club Scala College uit Bodegraven het Charity Dinner, inclusief loterij en veiling, met onder meer als doel het Gezinshuis Spinning Wheel. De club bestaat nu een halfjaar en heeft het event erg goed georganiseerd met een hoge opkomst van leden en hun partners van drie Rotary clubs uit de omgeving Alphen a/d Rijn. Ik kon nog het laatste deel van de avond meemaken in een ontspannen en leuke sfeer.