Maandbrief augustus 2022

DG AAD OTTO

Beste Rotarians,

Met heel veel plezier ben ik op 25 juni 2022 aan de slag gegaan als gouverneur van ons district D1570. Mijn voorganger Coen Hoencamp overhandigde mij de officiële gouverneursketen tijdens een mooie bijeenkomst. Het internationale jaarthema, ingesteld door President Jennifer Jones, is ‘Imagine Rotary”. Hier wil ik samen met jullie de komende tijd invulling aan geven.

Hoe gaan we dit thema vormgeven?

• Probeer samen met anderen dromen waar te maken.
  • Stel niet de ónmogelijkheden voorop, mar kijk vooral naar wat wél kan, doordat wij onze krachten bundelen. Want: Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder!

Mijn jaarthema wil ik daaraan nog toevoegen:

Stap over je eigen grenzen heen, zonder je eigen identiteit te verliezen. Daarmee bedoel ik: kijk bij anderen, zoek de verbinding en vertel je eigen ‘best practices’ door aan anderen.

Er gebeuren zoveel mooie dingen binnen je club, je regio en in het district waar we zo weinig van weten. Laat van je horen in een prachtig Rotaryjaar 2022-2023!

Tips voor een zinvol clubprogramma nodig?

• Doe de 'grade test' (aan de hand daarvan meet je de tevredenheid van de leden en kun je discussies starten)
  • Doe de ‘binnenkring/buitenkringworkshop: zo kan je erachter komen of je aantrekkelijk bent voor 'jongere' leden.
  • Leuke sprekers via LinkedIn op te zoeken: wie kennen wij op LinkedIn gezamenlijk en wie kunnen we uitnodigen? Welke beroepen kennen we nog niet en zouden we graag iets meer over willen horen?

Uitleg en powerpoints om je avond met deze workshops te vullen, zie: https://www.rotary.nl/d1570/login/discies/leden/

We zijn er bijna

Bijna, want ondanks het feit dat polio nagenoeg de wereld uit is, moeten we écht nog een paar jaar doorgaan met vaccineren. De ziekte mag immers niet weer de kop opsteken. Deze eindfase is bepalend voor het succes van onze jarenlange inspanningen voor End Polio Now.
Rotary Nederland gaat daarom door met de End Polio Now tulpenbollenactie. Meer informatie en ideeën om zoveel mogelijk bollen te verkopen vind je hier

Goed in communicatie? Dan zoeken we jou!

In onze districtscommissie voor communicatie hebben we plaats voor twee nieuwe mensen. Zelf teksten schrijven, redigeren, inspireren: een mooie manier om heel concreet voor Rotary aan de slag te gaan, voor een heel breed publiek. Je leest er hier alles over:

Nieuw

Rotarymagazine: nu maandelijks online + 4 papieren thema-edities

Een nieuwe manier van landelijke communicatie komt eraan: 4 keer per jaar een papieren thema-editie van het Rotarymagazine, met daarnaast elke maand een online magazine. Alle magazines zijn makkelijk te delen in je netwerk. Zo kun je mensen die je wilt interesseren in Rotary, makkelijk bereiken.

Op zoek naar inspiratie?

Wat speelt er binnen ons eigen disctrict 1570, en waar is Rotary International momenteel mee bezig? Wellicht vooral inspirerend voor bestuursleden en clubfunctionarissen, maar alle leden zijn welkom op de D1570 Rotary Inspiratiedag, 17 september 2022 zal in het Kalsbeek College in Woerden. Deze dag wordt gecombineerd met een district assemblee waarmee het Rotaryjaar 2021-2022 wordt afgesloten. Een uitnodiging voor dit evenement volgt binnenkort.

EEUWig trots op..?

Welk Rotaryproject in jouw club was een topper? Dat willen we graag weten, om te vermelden in een historische terugblik in een jubileumuitgave in verband met 100 jaar Rotary. Dus graaf even in jullie clubgeschiedenis: wat was een project om trots op te zijn. Langlopend, eenmalig, lang geleden of nog recent, wat heeft het in jullie club teweeggebracht? Meld het via Rutger Mazel, info@rotary100jaar.nl

Nog even dit…

De hoogtepunten van de Internationale Rotary Conventie kun je thuis nog even rustig terugkijken:

view the virtual program online en register and watch on-demand content tot 31 augustus.

Aad Otto

District-Gouverneur D1570, 2022-2023