Maandbrief oktober 2022

Beste Rotarians,

In ons district zijn alle Rotaryclubs druk bezig met allerlei activiteiten die de komende maanden op stapel staan. Alle clubvoorzitters hebben een uitnodiging ontvangen voor de RBC’s (Regionale Bestuurs Contacten). In zo’n RBC kunnen ze ervaringen uitwisselen en praten we elkaar bij over wat er speelt. Ook de gezamenlijke gouverneursbezoeken zijn gestart en ze zijn een succes!

Jammer is het dat de aangekondigde Inspiratiedag op 17 september door gebrek aan aanmeldingen niet door kon gaan. Dank aan iedereen die deze dag heeft voorbereid. Dit betekent ook dat er nu nog meer tijd is voor de clubs om de nieuwe statuten van ons district te bekijken.

Binnenkort komt er een nieuwe uitnodiging voor een (online) District Assembly om de statuten goed te keuren en het Rotaryjaar 2021-2022 van IPDG Coen Hoencamp af te sluiten.

Weer veel leesplezier met deze maandbrief.

Hartelijke groet,

Aad

100 jaar Rotary Nederland.

Op 12 september bezochten 162 Rotarians online een informatieavond over dit onderwerp. Het hele programma en de estafette zijn uitgebreid toegelicht en ook vele ideeën voor de estafette- overdracht van club naar club gedeeld. Dit is terug te zien op: https://www.rotary.nl/100/info/

Heeft jullie club mooie voorbeelden van succesvolle acties door de jaren heen? Laat het ons weten! Want voor de jubileumuitgave 100 jaar Rotary Nederland zoeken we hier nog mooie voorbeelden van. Zet jullie clubacties in de schijnwerpers en meld ze via:  info@rotary100jaar.nl

Club van de maand

Op 6 maart 2022 was het 50 jaar geleden dat de Rotaryclub Leusden c.a. is opgericht. Helaas kon hier toen door de Covid19 maatregelen geen aandacht aan geschonken worden. Op 1 oktober was het dan zover. De gezellige jubileumreceptie werd goed bezocht. Namens ons District 1570 heeft de secretaris van de regio Eemland, Erna van Dijk, aan clubvoorzitter RC Leusden c.a. Paula Bonekamp het officiële 50 jaar Rotary International certificaat mogen uitreiken.

Disaster Grant D1570 voor de vluchtelingen in de Oekraïne.

In samenwerking met Rotaryclub in Kiev is er door ons district een Disaster Grant aangevraagd van € 25.000 bij The Rotary Foundation. Deze aanvraag is goedgekeurd.

Lees hier meer over dit prachtige initiatief

Oktober: re-use maand

De grote uitdaging voor Oktober: Re-Use, weer gebruiken!

Een hele makkelijke actie:

• Breng met je club een bezoek aan de plaatselijke kringloopwinkel. Wellicht heeft jullie gemeente ook een weggeefwinkel.
  • Ga binnen je club het gesprek aan over gebruik van grondstoffen en gebruik van water bij productie, Veel succes.

Oktober = re-use maand

En nogmaals: tulpenbollen voor End Polio Now!

Het najaar is bij uitstek de tijd om tulpen te kopen en te planten.

Probeer als club een projectverpakking te verkopen aan de leden en anderen. Ga in overleg met gemeente of verzorgingshuizen en zoek samen een prachtige plek om de 2500 tulpen te planten. Een mooie kans om deze succesvolle actie van Rotary te showen.

Lees hier meer

Bronnen voor diversiteit, gelijkheid en inclusie

Rotary zet zich in voor diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI). Je kunt clubleden helpen DEI beter te begrijpen en zich daar ook voor in te zetten. Handig om te weten dat er twee leerplannen zijn:
De Diversity, Equity, and Inclusion Basics cursussen omvatten manieren om pesterijen, microagressies en onbewuste vooroordelen te voorkomen en aan te pakken. De meer geavanceerde cursussen in de Diversity, Equity, and Inclusion Intermediate-serie bespreken hoe je veranderingen kunt leiden, een inclusieve clubcultuur kunt creëren, het lidmaatschap van je club kunt diversifiëren en consensus kunt bereiken.

Tips voor gebruik van sociale media

Handig he, die sociale media! Ze maken het vergroten van het bereik van jouw club gemakkelijker dan ooit, maar hoe doe je dat?
Er zijn prima tips, trucs en hulpmiddelen voor het creëren van inhoud voor sociale platforms. Het doel is altijd: verbinding. Een goede aanwezigheid op sociale media helpt je om contacten te leggen in jouw gemeenschap en daarbuiten, van het tonen van het succes van je club tot het vergroten van de bekendheid ervan.
Om jouw kennis van sociale media te vergroten, hebben we de volgende acht tips en hulpmiddelen samengesteld, lees ze hier.

Save-the-date

• 24 oktober 2022:          Landelijke End Polio Now actiedag
  • 26 november 2022:      Rotary Foundation Seminar op het Water Instituut (IHE) in Delft

Klik voor meer achtergrondinformatie over het IHE op deze link.