Ons district steunt project in Oekraine

Ons district gaat helpen bij een groot project dat de Rotaryclub Kiev International heeft opgezet om mensen in Oekraïne die dakloos zijn geworden door de oorlog, op te vangen in speciale schuilkelders. De opvanglocatie waar wij de inrichting van mede mogelijk maken met 25.000 dollar van de Rotary Foundation, ligt in de regio Cherkassy in het midden van Oekraïne.

Nel Sangers, voorzitter van onze District Foundation Commissie, heeft met steun van gouverneur Aad Otto een disastergrant aangevraagd bij de Rotary Foundation. Deze werd binnen enkele dagen toegekend. Met de 25.000 dollar kan huisraad, zoals bedden, dekens, koelkasten etc. worden aangeschaft. Ons district blijft betrokken bij het project door middel van de samenwerking met de uitwerkende Rotaryclub Kiev International.

Het contact met deze club werd gelegd door oud-gouverneurs Bauke Boersma en Pieter Schut. Nel: ”Veel van onze hulp is gericht op de Oekraïense vluchtelingen in Nederland, maar de nood in Oekraïne zelf is natuurlijk veel groter. Met dit project leveren we ook een bijdrage ter plaatse. Ik hoop dat meer districten aan dit Rotaryproject gaan meewerken.”

Via de club Kiev International zijn tot nu toe al tien opvangcentra georganiseerd. Op iedere plek is ruimte voor ongeveer 250 ontheemden. Het streven is om eind dit jaar 50 opvangplekken georganiseerd te hebben in regio´s die momenteel minder direct te lijden hebben onder het oorlogsgeweld.

Wij houden je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen van dit project. Meer info kun je ook vinden in deze presentatie door Oksana Tjupa, charterpresident van Kiev International. https://www.youtube.com/watch?v=w3SdHac4RiE