Polio bijna uitgeroeid

ROTARYLEDEN VACCINEREN KINDEREN IN INDIA TEGEN POLIO

In maart 2018 hebben Rotary teamleden samen met de locale healthworkers , tijdens de Nationale Immunisatiedagen kinderen tegen polio gevaccineerd in Moradabad, Uttar Pradesh in India.

Het vrijwilligersteam stond onder leiding van Albertine Perre die dit inmiddels voor de zevende keer organiseerde . Tijdens de nationale vaccinatiedagen worden in heel India 172 miljoen kinderen tussen nul en vijf jaar gevaccineerd met twee druppels poliovaccin in hun mond !

De “National Immunization Days” beginnen met een poliorally, een grote optocht op straat, waarbij aan alle ouders wordt gevraagd om op de eerste vaccinatiedag met hun kinderen in de doelgroep naar de vaccinatieplaatsen te komen. Tijdens de daarop volgende twee dagen gaan de vaccinatieteams langs de huizen om de nog niet gevaccineerde kinderen alsnog te vaccineren.
Het linker pinknageltje wordt na de vaccinatie met paarse inkt gemarkeerd als bewijs.

Het Rotary vrijwilligersteam had veel kleine knuffeltjes mee genomen om aan elk gevaccineerd te geven.

Foto’s: Wouter Diependaal

Naast de vaccinatieactiviteiten hebben de Rotaryteams in het afgelopen jaar een aantal grote water- en sanitatieprojecten bij scholen bezocht die door Rotaryclubs uit District 1570 met Global Grants zijn gerealiseerd. Het team bezocht ook Suniye, een school voor dove- en gehoorbeperkte kinderen.

Ook werd de polioafdeling van het St. Stephens Hospital bezocht.

Bij de start van deze campagne in 1985 waren er wereldwijd nog 350.000 nieuwe poliogevallen per jaar in meer dan 120 landen.
In het afgelopen jaar 2017, 32 jaar later, waren er wereldwijd nog slechts 22 nieuwe gevallen, 8 in Pakistan en 14 in Afghanistan !

Tot maart 2018 zijn er nog slechts drie gevallen gemeld, alle drie in Afghanistan.

Rotary zet zich in, samen met de WHO, UNICEF en de Bill & Melinda Gates Foundation , om deze afschuwelijke virusziekte die blijvende verlammingen veroorzaakt, zeer spoedig voorgoed uit te bannen. Na het uitroeien van pokken in 1977 zal polio de tweede virusziekte zijn die wereldwijd wordt uitgeroeid.