Tulpenbollenactie 2020

RUIM DRIE MILJOEN VACCINATIES
Iedereen kent natuurlijk onze End Polio Now tulpenbollenactie!
In 2019 hebben de Nederlandse Rotaryclubs hebben maar liefst 13.208 doosjes en 21 projectverpakkingen (gelijk aan 2100 doosjes) verkocht. Daarmee is de netto bijdrage dit jaar € 140.611,60

Van elk doosje à €15 ging €10,43 naar het goede doel. Dank zij de verdrievoudiging van Bill & Melinda Gates levert elk doosje dus €31,29 op voor polio!

HET IS ZO MAKKELIJK
Binnenkort ontvangen de clubsecretarissen een bestellijst met aanvullende informatie. Als je die in je club laat rondgaan, heb je de eerste slag al geslagen.
Je kunt de verkoop verder bevorderen door:
- een persbericht (met bestelmogelijkheid) naar de krant te sturen
- je buitenlandse zusterclub(s) op de actie te wijzen (de website voor de bestelling is drietalig, Engels, Nederlands en Duits)
- bollen te verkopen op een braderie of andere evenementen
- elke spreker die je club bezoekt een doos bollen cadeau te doen
- in plaats van cadeaus of bloemen, consequent een doosje bollen te geven.

OVER DE STRIJD TEGEN POLIO
1979: 125 landen met >300.000 nieuwe gevallen per jaar; eerste actie van Rotary Clubs
1985: actie overgenomen door Rotary International en in 1988 door de WHO in samenwerking met Rotary International en UNICEF
2019: slechts twee landen (Pakistan en Afghanistan) hebben af en toe nog nieuwe polio gevallen
2020: op 25 augustus wordt het Afrikaanse continent door de WHO Poliovrij verklaard!

BESTRIJDING DOOR VACCINATIE
Als voldoende kinderen zijn gevaccineerd kan het virus geen nieuwe slachtoffers vinden en ‘sterft’ het uit. Niet iedereen die het virus in de darmen draagt, wordt ziek, maar vormt wel een potentiële besmettingsbron. Daarom wordt elk nieuw poliogeval beschouwd als een epidemie; er wordt dan direct een intensieve vaccinatiecampagne gestart. Daarvoor is nog steeds veel geld nodig. Onze End Polio Now tulpenbollen helpen daarbij!

MEER INFORMATIE OVER DE END POLIO NOW-TULPENBOLLENACTIE?
Die is te vinden op de speciale bollensite, www.endpolionowtulp.nl

Let op: de End Polio Now Tulpenbollenactie is kort en heftig! De campagne is gestart en eindigt op 15 november 2020. De bollen moeten immers de grond in vóórdat de vorst invalt.