Maandbrief juli 2021

Juli 2021

Aan de slag!

Het mocht nét weer, daarom konden we voor de gouverneurswissel eind juni naar een restaurant aan de Gooise hei. Districtsvrijwilligers en leden van mijn club Huizen Gooimeer waren erbij. Een geweldige beleving om elkaar weer fysiek te ontmoeten!

Mijn naam is Coen Hoencamp en ik mag komend jaar jullie gouverneur zijn. Daar heb ik ontzettend veel zin in! Het thema dit jaar is "Serve to Change Lives”. Door te helpen en te zorgen voor anderen krijgt ook ons eigen leven meer betekenis. “Be Changemakers” was de oproep van RI-president Shekhar!

Het team AG’s dat mij komend jaar ondersteunt. V.l.n.r. Jaap Kruijt (Het Groene Hart), Anouk Masson (Het Sticht), Elisabeth Loudon (Het Gooi), Petra van Aanholt (Zuidoost Utrecht). Sjoukje van Krimpen (regio Eemland) ontbreekt.

Mijn speerpunten:

Leefmilieu en natuur. Met End Plastic Soup hebben we een wereldwijde beweging in gang gezet. En daar blijven we mee doorgaan.

Omgangsvormen. Bij Rotary moet je veilig zijn en beschermd. Van oudsher kennen we de 4-way test. Nu hebben we de commissie “Diversity, Equity en Inclusion. (DEI) Vijf Rotarians uit ons district onder voorzitterschap van Youetta de Jager gaan aan de slag met dit thema.

Empowering Girls. Een nieuw Rotary thema. In Nederland denken we dat meisjes dezelfde kansen krijgen als jongens. Maar ook hier zijn valt veel te winnen. Zo ondersteunt Regio het Gooi al jaren stichting Het vergeten kind. We ontwikkelen een programma voor meisjes tot 18 jaar. Daarvoor wordt in ons district een taskforce opgezet, die aansluit bij landelijke ambassadeur Anneke van Assen en haar internationale contacten. Er worden Internationaal speciale Grants toegekend. We willen RYLA en de Youth Exchange programma’s geschikter maken voor kansarme meisjes.

Terwijl ik dit schrijf is net bekend dat Peter R. de Vries is overleden. Een man die zich zichzelf bovengemiddeld inzette gerechtigheid. Rotary werd opgericht in een tijd waarin mensen zich steeds onveiliger gingen voelen, waarbij het leek of de criminaliteit het voor het zeggen had.
De Rotary-oprichters waren leiders uit alle geledingen van de maatschappij die zich zorgen maakten. Ook wij maken ons nu zorgen.
Rotarians, blijf elkaar bevragen: is het waar, is het billijk voor allen, bevordert het onderling vertrouwen en vriendschap, komt het alle betrokkenen ten goede? Serve Above Self.

Ik hoop jullie het komend jaar allemaal te ontmoeten!

Coen Hoencamp
Gouverneur D1570

In deze maandbrief

Rotary Festival
Het wordt een onvergetelijk evenement: het Rotary Festival 2022. Daar geven we ons visitekaartje af met een bruisend programma en ook jouw club kan meedoen!

DEI: veel meer dan een afkorting
Diversiteit, Gelijkheid en Inclusiviteit. Op z’n Engels DEI. Voor Rotary International in deze tijd een vanzelfsprekende zaak. Iedereen is welkom, wordt gerespecteerd en op waarde geschat als mens. Makkelijker gezegd dan gedaan. Benieuwd waarom iemand de schouders wil zetten onder dit thema? Lees dan het verhaal van Youetta de Jager!

Een nieuwe Interactclub!
Ze zijn nog dun gezaaid in ons district, de Interactclubs. In Alphen aan de Rijn hebben ze er nu één!

Peace Fellow
Ons district heeft een Peace Fellow voorgedragen, de Française Ornella Corsant-Colat.

Kunst!
Meer dan de moeite waard, het werk van Kriko Mondjian.