Maandbrief november 2021

MAANDBRIEF NOVEMBER

Corona dwingt ons opnieuw tot maatregelen. Het is een dilemma en wat is wijsheid. We zoeken de balans tussen actief blijven en mogelijke besmettingen beperken.

Ook clubs besluiten weer online te gaan. Het is mogelijk een deel hybride te doen of tafeltjes van vier thuis te organiseren. Want inmiddels weten we hoe om te gaan met onze beperkingen.

Rotary bestaat uit People of Action! En gelukkig: veel van onze projecten lenen zich ervoor om in gedeeltelijke lockdown door te gaan.

Deze maand staan we stil bij de Rotary Foundation en Empowering Girls.

Rotary’s missie is om te werken aan verandering in onze lokale gemeenschappen en in de wereld. Met als doel elkaar beter te begrijpen daarmee goodwill en vrede in de wereld te bevorderen. Dan doen we met service-projecten, alleen of samen met andere organisaties. Acties voor gezondheid, omgeving, leefmilieu, natuur en armoedebestrijding. Hands on, maar zeker ook geld inzamelen!

De Foundation maand is er om daar aandacht voor te vragen. Iedereen kan een bijdrage leveren zeker niet alleen Rotarians. De activiteiten van Lies van Wijngaard met het Endowment Fund (Schenken aan een Rotary goed doel) of de Paul Harris Society een activiteit van Lucien Schram, waaraan Rotarians en anderen jaarlijks een vast bedrag kunnen schenken voor een Rotary Goed Doel.

Natuurlijk schenken ook Rotarians via hun club aan de Rotary Foundation. Geld dat zij na drie jaar via een Grant kunnen verhogen voor een goed doel en serviceproject.

Net voor de Foundation-maand begon had ik een mooie actie van Rotary Club Op Seyst te Zeist en Rotary Club Zeist. Ter gelegenheid van de End Polio Now dag in oktober plantten we 2500 tulpenbollen in de vorm van de letters End Polio Now bij het busstation van Zeist. Zaterdag gingen 3500 tulpen in mijn eigen woonplaats de grond in een gezamenlijke actie van RC Huizen en RC Huizen Gooimeer.

EMPOWERING GIRLS

Het thema van Rotary-president Shekhar Metha “Empowering Girls” ontmoet groot enthousiasme bij Rotarians, merk ik. Hier kunnen we verschil maken en niet alleen in een ver derde wereld land maar zeker ook in Nederland.

Empowering Girls bestaat volgens de VN uit vijf componenten:

•  Hun gevoel van eigenwaarde
  • Hun recht keuzes te hebben en die zelf te bepalen
  • Hun recht op toegang tot kansen en middelen
  • Hun recht een eigen leven te leiden, zowel binnen- als buitenshuis
  • Hun vaardigheid invloed uit te kunnen oefenen op de richting van sociale veranderingen en ontwikkelingen om daarmee een meer sociale en economische orde te creëeren nationaal en internationaal

Nieuwsgierig en/of geïnspireeerd? Lees dan het artikel van Lies van Wijngaarden over Empowering Girls.

Meer informatie? Klik HIER.

ROTARY PEACE PROGRAMME

Ik benoemde het eerder: de aanvraag voor een Peace Fellowship van Ornella Corsant-Colat via de VS (zij is Française). Onderwerp van haar studie is data/veiligheid/hulpverlening.

De aanvraag is goedgekeurd.

Als district worden wij mentor, de financiering komt overigens niet uit ons district.

Dan weer een aantal punten die ik graag onder jullie aandacht breng: