Maandbrief december 2021

MAANDBRIEF DECEMBER

Deze maandbrief begin ik met de kerstkaart waarmee mijn vrouw Elly en ik alle Rotarians heel veel moois toewensen waaronder een gezond Rotary jaar. Gezondheid; we beseffen nu in deze bijzondere tijd des temeer hoe belangrijk dat is.

Ik spreek uit eigen ervaring omdat ook ik door Corona besmet ben geweest. Ik was, zoals de meesten van ons, tweemaal gevaccineerd, probeerde zoveel mogelijk afstand te houden, een mondkapje te gebruiken en waste mijn handen regelmatig. En toch, na twee drukke weken van clubbezoeken, recepties en een landelijke vergadering werd ik op maandag 29 november rillerig en begon ik te hoesten. Een positieve sneltest werd bevestigd door de PCR-test en het hele gezin ging in quarantaine. Er volgden twee nare weken van koorts, hoesten en vermoeidheid. Maar gelukkig, ik ben nu weer ‘life & kicking’!

Alert zijn blijft belangrijk. Het overkomt je zomaar, en voor je het weet ben je besmet. Wat ben ik blij dat ik gevaccineerd ben, en inmiddels ook geboosterd. Stel je voor dat ik toen niet gevaccineerd was geweest…. Ik begrijp daarom des temeer het standpunt van onze R.I. President Shekhar Metha waarin hij vaccinatie als een maatschappelijke en humanitaire noodzaak ziet. Lees hier zijn brief.

Door de (eerste) semi-lockdown werden al mijn clubbezoeken afgezegd en kwam daarvoor in de plaats de online-variant. Het is niet hetzelfde, maar met een goede voorbereiding maken we er toch het beste van. Wat in deze Corona tijd ook niet eenvoudig is, is om nieuwe kandidaten te ontmoeten en te interesseren voor je club. Lees hier over een webinar dat clubs kan helpen leads effectief op te volgen.

Tijdens mijn clubbezoeken ben ik vaak op zoek naar iemand die iets met kunst doet. Zo was ik onder de indruk van de manier waarop Odette Breijink van RC Almere Weerwater haar cultuurhistorische kennis deelt met het grote publiek.

Ik verwijs daarom graag naar haar website.

We hebben iets om naar uit te kijken:

Het Rotary Festival op 15 mei in de Fabrique te Utrecht. Het Festival-team is volop bezig met de organisatie van dit unieke evenement waar we kunnen rekenen op zeker 3000 deelnemers.

Lees hier het laatste nieuws over het programma.

Ondertussen gaan ook op districtsniveau de activiteiten gewoon door:

• RLI heeft op 15 januari de laatste trainingsdag. Het wordt spannend of dat door kan gaan.
  • Na een jaar te zijn weggeweest, kunnen we in 2022 jonge mensen van 20 tot 26 weer een RYLA-uitdaging bieden. Het programma loopt al meer dan 15 jaar in ons district en biedt jongeren een weekend lang een intensief programma waarin ze hun leiderschapskwaliteiten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Dus heb je kandidaten: meld je aan. Lees hier meer over RYLA.
  • De districtscommissie Vocational Service organiseert drie kleinschalige bijeenkomsten om clubs te helpen invulling te geven aan Vocational. De input hiervoor is de enquête die in mei onder de clubs is gehouden. Hier lees je meer en kun je je aanmelden.
  • Het landelijke Vocational seminar over Duurzaamheid en Rechtvaardigheid van 5 februari is vanwege Corona jammer genoeg uitgesteld.
  • Achter de schermen wordt gewerkt aan de Inspiratiedag van 15 januari. Online, dat wel, maar met negen interessante onderwerpen om clubs te helpen in hun activiteiten. Ook is er dan de toekenning van de Districts Grants van dit jaar.