Maandbrief maart 2022

MAANDBRIEF MAART 2022

Oorlog in Oekraïne. Het is niet voor te stellen dat dat nu gebeurt in Europa. De wereld lijkt in één klap veranderd. Rotary speelt daar direct op in. Clubs startten met hulpacties samen met een lokale kerk of andere organisaties. Hulpgoederen werden opgehaald en spontaan naar Hongarije gereden. People of Action!

De 7 districten besloten een soort van crowdfunding actie op te zetten. https://www.rotary.nl/oekraine/

De Tussenstand op 30 Maart 2022: € 282.542,80

Uitgekeerd 28 maart 2022: €111.200,00 (27 projecten)

Geweldig hoe snel de teller op liep naar 269 duizend euro. Gelukkig geven we het ook snel uit want daar is het voor bedoeld.

Het district kan daarnaast 25.000 euro opvragen uit het Rotary Disaster Response Fund, voor clubs die vluchtelingen uit Oekraïne opvangen. Dat kunnen clubs samendoen. Zodra het project is gerapporteerd kunnen we weer een project starten en weer 25.000 aanvragen. Kleinere projecten kunnen uit het landelijk fonds tot 5000 euro krijgen. Dat geld wordt snel uitgekeerd.

Voorbeeld van een mooi project door een Rotary lub geleid is het verhaal van  Rotary Woudenberg-Scherpenzeel. Klik HIER maar kijk ook op www.woudenbergvooroekraine.nl

Tijdens mijn bezoek aan Rotary Ter Aar e.o. lanceerde de club een project voor de jeugd. Daar werd ik erg blij van en dat wil ik graag met je delen. Klik HIER!.

Een ander heel mooi project gaat over de verbinding die gelegd wordt door Rotary Club Op Seyst, met maatschappelijk partners van de gemeente. Rotary organiseert en de partijen haken aan op en rond het thema van Duurzaamheid. Lees HIER meer over dit initiatief of kijk op www.impacteventduurzaamzeist.nl

Dan graag je aandacht voor enkele andere zaken die spelen in ons district.

• Het Rotary-Festival op 15 mei, een unieke ervaring die je als Rotarian eigenlijk niet mag missen
  • De eerste week van april zetten we als Rotary onze deuren open! Nodig je ook iemand uit?
  • Door Corona lag Ryla even stil, maar is weer helemaal terug!Lees HIER!
  • Tot slot nog twee ‘digitale’ punten waar ik graag je aandacht voor vraag:
  • Het belang van een goede clubwebsite die ook up to date is
  • Denk eens na over iets heel nieuws: een Rotary Podcast!