Maandbrief november 2022

Beste Rotarians,

De wintertijd is weer ingegaan maar ons district is allesbehalve in winterslaap! Tijdens het Groot Staf Beraad (GSB) hebben begin oktober alle voorzitters van de districtcommissie hun plannen voor dit jaar gepresenteerd. De RBC’s (Regionaal Bestuur Contact tussen de clubvoorzitters in een regio) zijn in bijna alle regio’s geweest en de Pre-Pets per regio, onder leiding van onze inkomend-gouverneur (DGE) Stan Uyland voor alle inkomend-clubvoorzitters komen eraan.

In november staat The Rotary Foundation centraal. Nogmaals wil ik de Tulpen Actie van End Polio Now onder de aandacht brengen. En natuurlijk het Rotary Foundation Seminar op 26 november 2022 in het IHE Delft.

Veel leesplezier met deze maandbrief.

Hartelijke groet,

Aad

100 jaar Rotary Nederland

Zet 28 januari 2023 vast in je agenda. Dan is in Amsterdam de start van de jubileumviering 100 jaar Rotary in Nederland. Je kunt dit geweldige evenement met je gezin meebeleven in het Olympisch Stadion, waar ’s middags de emissieloze estafette van start gaat met onder andere alle Amsterdamse clubs en mensen uit alle zeven districten. Tijdens het middagprogramma kunnen de clubs hun vaantje/banner presenteren om 100 jaar Rotary verder gestalte te geven.

’s Avonds is de feestavond in de Stadsschouwburg (ITA). Kaarten komen binnenkort in de voorverkoop a € 50,-. Er zijn 100 kaarten beschikbaar per district. Vraag er jullie voorzitters naar! We streven naar vertegenwoordiging van elke club.

Zin in voorpret en meteen een leuk cadeau voor de feestdagen? Klik op de button hieronder en bestel de leuke jubileumpuzzel, voor € 25,- De opbrengst gaat naar het speel- en voedselbos dat aan het eind van de estafette wordt geplant. De puzzel kan nog voor de komende feestdagen worden geleverd.

Rotay 100 jaar, puzzel

Vrijwilligers gezocht!

Om de estafette goed te kunnen organiseren zoeken we nog vrijwilligers. Zowel om mee te helpen bij de start in Amsterdam als de organisatie van de estafette in onze eigen clubs, binnen het district. Vind je het leuk om mee te helpen? People of Action, klik dan op deze button!

Meld je aan als vrijwilliger

Meer informatie over het 100 jaar Rotary Nederland kun je vinden op:

https://www.rotary.nl/100/ en https://www.rotary.nl/d1570/over/Estafette-map/

Rotaryclub van de maand: RC Zeist Op Seyst

Veel clubs zijn aan de gang gegaan met de tulpenbollenactie, of zijn daar nog mee bezig. Rotaryclub Zeist Op Seyst heeft op 24 oktober, Wereld Polio Dag, doosjes tulpenbollen verkocht om geld te genereren voor de bestrijding van het Poliovirus.

1 of 2

Om hier een feestelijk tintje aan te geven zijn er 200 tulpenbollen in verrijdbare bloembakken gepoot met een aantal schoolkinderen en hun juf Petra van school Op Dreef in Zeist. Hierbij waren aanwezig naast organisator Marion van den Brink vanuit de District commissie Rotary Foundation Nel Sangers en Lucien Krapels Schram; vanuit de RC Op Seyst clubvoorzitter Eric Finson en erelid Cordula Prent en onze Rotary District gouverneur Aad Otto.

En nu maar wachten tot er in het voorjaar prachtige rood/gele tulpen uitkomen.

Drie clubs onderscheiden voor hulp aan het Annual Fund

De International Rotary Foundation heeft aan drie clubs uit ons district de zogeheten Banner Recognition 2021-2022 toegekend. Die kregen ze voor hun buitengewone inzet voor het Annual Fund (voor extra hulp aan Oekraïne) Het gaat om RC Vianen-Vreeswijk (1e); RC Almere(2e) en RC Veenendaal (3e) De feestelijke uitreiking van de banners zal later dit jaar op gepaste wijze plaatsvinden. Alle drie de clubs van harte gefeliciteerd met deze onderscheiding. Meer weten over het Annual Fund? Informatie vind je hier

Certificate of appreciation for financial support for End Polio Now

Zes clubs in ons district kregen van The Rotary Foundation een certificaat voor:

Clubs that contributed in 2021-2022 at least US $ 1500 tot Rotary polio tot eradication efforts

Dit zijn RC Op Seyst, RC Almere, RC Hilversum-West, RC Huizen, RC Utrecht-West en RC Veenendaal. Alle clubs van harte gefeliciteerd en ook aan deze clubs zal het certificaat op gepaste wijze worden overhandigd.

Vlielandkamp verhuist en krijgt nieuwe naam

Het Rotary Vlielandkamp krijgt na 49 jaar een andere naam: Rotary Kinderkamp. Dat heeft alles te maken met de verhuizing van het jaarlijkse kamp naar Schiermonnikoog. Net als op Vlieland worden elke zomer 2 kampen voor elk 40 kinderen georganiseerd, tussen eind juli en half augustus. In 2023 zal dat, in verband met alle veranderingen, maar 1 kamp zijn: van zaterdag 29 juli tot en met zaterdag 4 augustus. De mogelijkheid om voor dit kamp kinderen via de website aan te melden is er vanaf 1 februari 2023. Meer informatie: hier

Belangrijke data:

• 26 november 2022: Het Rotary Foundation Seminar in het IHE Delft. (aanmeldlink)
  • 13 mei 2023: Disctrictbijeenkomst in Archeon, Alphen aan den Rijn
  • 31 maart-2 april 2023: RYLA