Maandbrief december 2022

Beste Rotarians,

Wat gaat de tijd toch snel. Het einde van 2022 nadert met rasse schreden. Sinterklaas is alweer achter de rug en de kerstdagen staan voor de deur. Een tijd om te bezinnen en vooruit te kijken. Naar een aantal prachtige evenementen, zoals het 100 jaar Rotary Nederland Event en de 100 jaar Rotary Nederland estafette. Iedereen heeft een persoonlijke uitnodiging gekregen voor 28 januari 2023. Vergeet niet jezelf in te schrijven voor de gratis opening van de Fietsestafette in het Olympisch stadion. Een prachtige kans om daar eens binnen de muren te kijken. Voorzitters: hebben jullie je al aangemeld voor het vaantjesdefilé?

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen, een gezond en mooi 2023 en veel leesplezier met deze december-maandbrief.

Hartelijke groet,

Aad

Ren, fiets, wandel: 100 jaar Rotary estafette

De ‘100 jaar Rotary estafette’ van Rotary en Rotaract start zaterdag 2023. We gaan van district naar district, van club naar club, om 5000 kilometer te overbruggen naar meer dan 500 clubs. Elke club fietst, wandelt of rent zijn eigen deel van die afstand. Bedenk een leuke manier om elkaar op te zoeken! In ons district start de estafette 12 maart 2023. Lees er hier meer over.

GEZOCHT: 2-3 enthousiaste district coördinatoren voor de Rotary Estafette

Ik zoek 2 of 3 enthousiaste Rotarians in ons district, die mij bij de coördinatie van de activiteiten 6 weken willen helpen en ondersteunen. Het gaat om het beantwoorden van vragen van de clubs, contact opnemen met de clubs om te kijken of alles draait en daar waar nodig hand- en spandiensten verrichten. Heb je interesse, wil je meer weten? aadotto@hotmail.com

Club van de maand: RC Ter Aar en Omstreken

November gonsde van bedrijvigheid voor RC Ter Aar e.o.

*Een succesvol jeugdproject in samenwerking met MBO Rijnland. Lees er hier meer over:

*Lessen voor basisschoolleerlingen over End Polio Now, uitmondend in het planten dóór kinderen vóór kinderen van duizenden tulpenbollen op een prachtige zichtlocatie in Langeraar, de bakermat van gouverneur Aad Otto

*De club heeft handige Rotary stickers ontwikkeld, te koop voor 1 euro per stuk, op de eigen webshop. Prima stickers om op bij voorbeeld relatiegeschenken te plakken. Opbrengst voor community service. Je vindt ze op hun website: https://www.rotaryteraar.nl/onze-acties.html

Wie wordt onze nieuwe District gouverneur in 2025-2026?

Gouverneur van district 1570: een geweldige functie! Dat leek mij al toen ik een paar jaar geleden hiernaar solliciteerde, en uit eigen ervaring zeg ik nu: het is inspirerend, een voorrecht om dit te mogen doen. Ik krijg er energie van, zéker van het ontmoeten van zo veel enthousiaste Rotarians. Wat denk je, vind jij het leuk om samen met je collega-gouverneur ons land te vertegenwoordigen?

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten?  De vacaturetekst vind je hier

Ryla 2023: schrijf je in als coach, meld een deelnemer aan!

De vernieuwde versie van Ryla, Rotary Youth Leadership Award, wordt gehouden in het weekend van 31 maart, 1 en 2 april 2023. Doel van Ryla: jonge mensen van 20 tot 26 jaar helpen hun leiderschapscapaciteiten te ontdekken en ontwikkelen. Alle clubs kunnen coaches en/of deelnemers aandragen. Meer weten en aanmelden? Dat kan hier.

Aanmelden deelnemers Rotary Kinderkamp

Clubs die iets moois willen doen voor kinderen die nooit op vakantie kunnen? Kijk eens op www.rotary.nl/rotarykinderkamp Alle clubs kunnen nu alvast beginnen met het zoeken van kinderen die in aanmerking komen voor het Rotary Kinderkamp op Schiermonnikoog, komende zomer. Wil je er wat meer over weten, lees dan hier waar het allemaal om gaat.

Santa Run Houten

Op zaterdag 17 december kleurt Houten weer rood van de kerstmannen tijdens de Rotary Santa Run! Op deze dag worden veel Houtenaren verrast met een welverdiend kerstpakket, bezorgd door een kerstman. 🎅🏼

De opbrengst gaat naar EpilepsieNL, dat is gevestigd in Houten. Epilepsie is een van de meest voorkomende neurologische aandoeningen en iedereen kan het op iedere leeftijd krijgen. Er is nog te veel onbekend over epilepsie en daarom is onderzoek en geld voor onderzoek hard nodig. Meer weten? https://www.santarunhouten.nl/.

Jeugduitwisselingsprogramma’s mogen weer!

Jongeren kennis laten maken met andere culturen. Dat is het doel van jeugduitwisselingsprogramma’s voor de korte en langere termijn. Via een speciale app, filmpjes en presentatie op verzoek kunnen clubs kijken of ze hieraan mee willen doen. Meer informatie: kijk hier

Ook: https://www.rotary.org/en/our-programs/youth-exchanges

December duurzaamheid tips

1

Vermijd enkelvoudig gebruik van plastic.

2

Maak partijen ervan bewust wanneer zij je enkelvoudig plastic aanbieden

3

Neem bij het boodschappen doen je eigen netjes voor de losse producten en  je eigen tas(sen) mee.

4

Koop alleen producten die je echt nodig hebt.

5

Koop eens 2e hands speelgoed

6

Verpak je cadeautjes bij Sint en Kerstman milieubewust

7

Doneer eens boom voor een bomenproject, bijvoorbeeld:  https://treesforall.nl/

8

Ga voor producten eens vaker langs bij de kringloopwinkel

9

Geef eens het boek 'Dit was de plastic tijd' cadeau' klik hier voor meer info!

10

Vraag bij restaurants vaker om een 'meeneempak' vroeger ook wel 'doggiebag'.

Belangrijke data:

De online District Assembly zal gehouden worden op zaterdag 14 januari 20223 van 10.00 tot max.11.30 uur. Uitnodiging met link om aan te melden volgt.

• 14 januari 2023: District Assembly online uitnodiging volgt
  • 13 mei 2023: District Conferentie D1570 met als Thema: Talentontwikkeling in het themapark Archeon in Alphen aan den Rijn.