xx

Maandbrief februari 2023

Beste Rotarians,

Eigenlijk had ik bedacht mijn maandelijkse voorwoord te beginnen met een terugblik op het prachtige eeuwfeest, eind januari in Amsterdam.  Maar het voelt ongepast het niet eerst te hebben over de vreselijke ramp die Turkije en Syrië heeft getroffen en die geen mens onberoerd laat. Ook hier zien we weer de kracht van Rotary wereldwijd: veel ShelterBoxen gaan naar het aardbevingsgebied. Want Rotary is meteen in actie gekomen; coördinator Bauke Boersma van ShelterBox meldt dat er al 285.000 euro is gedoneerd door Rotaryclubs en individuele Rotarians in Nederland. Meer daarover lees je hier

Dan nu toch maar het eeuwfeest: dat hebben we op 28 januari samen met 1000 Rotarians gevierd in het Olympisch stadion en ’s avonds was er een prachtige voorstelling in de Stadsschouwburg (tegenwoordig International Theater Amsterdam). Alle clubs in Nederland zijn nu bezig met de voorbereiding van de landelijke estafette 100 jaar Rotary Nederland. Ook jóuw club komt aan de beurt!

Inkomend-Gouverneur (DGE) Stan Uyland heeft een bijzonder interessant International Assembly in Orlando gehad en zal het nieuwe Rotary International thema: Create Hope in the World de komende maanden tijdens het Groot Staf Beraad en aan alle inkomend voorzitters tijdens de PETS toelichten. Zo is mijn eerste half jaar voorbijgevlogen. Bij de gezamenlijke gouverneursbezoeken heb ik bij heel veel clubs vitaliteit en enthousiasme gezien. Dat geeft niet alleen de clubs maar ook mij veel energie.

Warme groet,

Aad

Club van de maand: Rotaryclub Doorn

Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, weet Rotary Club Doorn al een zestal jaren op rij om te zetten in een leuk evenement voor senioren. Dat deden ze ook deze keer weer, op Blauwe Maandag 16 januari. Maar liefst 122 senioren uit alle dorpen in de gemeente Doorn kunnen terugkijken op een gezellige dag!

Zet je club op een plasticdieet!

Wie durft: doe mee aan de Environment challenge: 40 dagen ‘Reduce & Refuse’. Kilk hier!  Kom met je club in actie om de stroom van met name plastic afval te stuiten. Doen jullie mee? Meld de actie van jullie club in de Whatsapp groep "Environment challenge", liefst met een of meerdere foto's en kom in aanmerking voor een mooie prijs: het boek “Dit was de Plastic Tijd!”. Meer weten? Kijk op de website van de Duurzaamheidscommissie

Ryla op zoek naar diversiteit

Het volgende Rotary Youth Leadership weekend van District Midden Nederland wordt gehouden van 30 maart tot en met 2 april in Doorn. De clubs worden dan ook uitgedaagd niet alleen deelnemers aan te dragen vanuit de eigen gelederen, maar juist te zoeken naar kandidaten die minder makkelijk in contact komen met dit type kansen om leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen. De RYLA-commissie kan helpen om meer ‘diverse’ kandidaten te vinden. Meer weten? Lees hier en/of mail aanmeldingen@Ryla-District1570.info

Sint Maarten revisited

Rotaryclub Utrecht viert het eeuwfeest op 10 maart met een symposium: Sint Maarten revisited. Utrecht is de stad van Sint Maarten, de heilige die zijn mantel deelde met iemand die bescherming nodig had. Een lichtend voorbeeld voor iedereen die ambities heeft om anderen te helpen, zoals ook Rotary dat in Utrecht al 100 jaar probeert te doen. Meer weten en aanmelden? Dat kan hier

Rotary Leer Instituut

Wil je meer weten over Rotary? Volg de training via het RLI!

• Introductie Zoom maandag 27 maart 2023 van 20.00 tot 22.00 uur
  • Plenaire interactieve dag zaterdag 22 april 2023 van 09.30 – 17.15 uur inclusief lunch en borrel
  • Reflectie/terugkomdag zaterdag 8 juli 2023 van 09.30 – 13.15 uur inclusief lunch

Zomerkampen zoeken tieners

Rotaryclubs organiseren elke zomer leuke, spannende, leerzame en vooral super gezellige internationale zomerkampen in Europa en Zuid-, Midden- en Noord-Amerika. Ben je tussen de 16 en ca. 21 jaar oud, dan kun je daaraan deelnemen (Het is voor iedereen, dus niet alleen voor kinderen van Rotary leden). Wees er snel bij want alle zomerkampen zijn elk jaar in no time vol (en vol=vol). Onze coördinator Femke van Houtum via zomerkamp@rotaryyep.nl kun je benaderen voor vragen en zij zorgt voor de verdere behandeling van jouw aanvraag en het contact met de organiserende Rotaryclub(s).

Meer weten?: kijk hier

Maak kennis met enthousiaste Rotaracters

Wil je de Rotaracters in ons District ontmoeten? Dat kan op vrijdag 24 maart. Dan organiseren zij een borrel om de integratie tussen Rotaract en Rotary verder te verstevigen. Leuk om een te gaan kijken.

Voor meer informatie: klik hier

De wondere wereld van recycling

De District 1570 Vocational Service Commissie nodigt jullie uit voor een bedrijfsbezoek op woensdag 29 maart bij het Kringloopbedrijf in Zeist. Als sociale onderneming is het Kringloopbedrijf Zeist al bijna 40 jaar duurzaam actief. In zes gemeenten werken ze met hart en ziel om goederen en mensen een tweede kans te geven. Sociale, maatschappelijk en materiele duurzaamheid staat hierbij voorop. Tijdens deze bijeenkomst horen we niet alleen over hoe deze organisatie al vier decennia succesvol is, maar zetten we onze vocational kwaliteiten ook in om mee te denken over nieuwe oplossingen.

Meer weten?: klik hier

Save the Date

• 10 maart 2023: Symposium Rotary club Utrecht die 100 jaar bestaat.
  • 17/18 maart 2023: PETS voor alle inkomend voorzitters in Soesterberg
  • 24 maart 2023: Districtsborrel voor integratie Rotaract en Rotary
  • 29 maart 2023 een bedrijfsbezoek van d1570 Vocational Service Commissie in Zeist
  • 30 maart /1 & 2 april 2023: RYLA in Conferentiecentrum Zonheuvel te Doorn