Maandbrief maart 2023

Hartverwarmend

Ruim 1000 Shelterboxen zijn door heel veel clubs aangeschaft naar aanleiding van de oproep van Rotary. Hartverwarmend! De Shelterboxen zijn in de door de aardbevingen getroffen gebieden aangeboden aan die mensen die ze het meest nodig hebben. Voor meer informatie klik hier!

Inmiddels is ook in ons district de estafette van start gegaan en hebben we het eeuwfeest van onze Rotaryclub Utrecht gevierd. Verderop in deze brief meer hierover.  In de maandbrief van april besteed ik uitgebreid aandacht aan de PETS van 17/18 maart.

Staat zaterdag 13 mei al in jullie agenda? Lees verderop alvast over de District Conferentie 2023 in Themapark Archeon, vanaf half 9 tot half 2. Zeker weten de moeite waard, deze interessante, leerzame en gezellige familiedag!  Want voor de partners en (klein)kinderen is er een apart programma met de gidsen van Archeon en in de middag is iedereen vrij om verder met familie en vrienden het park te bezoeken.

Ik wens alle clubs heel veel succes bij de voorbereiding van de 100 jaar Rotary estafette. Veel plezier op de dag zelf en ik zie graag alle foto’s tegemoet.

Hartelijke groet,

Aad

Discon: Dagje uit in Archeon. Met lezen en schrijven

Talentonwikkeling en laaggeletterdheid staan centraal in een interactief, gevarieerd programma op de District Conferentie, zaterdag 13 mei. Volgende maandbrief krijgen jullie te horen welke bekende gezichten hun opwachting komen maken. Grijp deze kans aan om er een gezellig dagje uit van te maken met je gezin, want ook voor partners en (klein)kinderen is er veel te beleven in Archeon. Meer over deze Discon lees je alvast hier.

Club van de maand

Rotaryclub Utrecht is onze Club van de maand.  Zij hebben op vrijdag 10 maart 2023 hun 100-jarig bestaan gevierd met een prachtig en interessant symposium in Het Gasthuis Leeuwenbergh in Utrecht. De ruim 200 deelnemers hebben genoten van de verschillende presentaties en prachtige muziek. Ik was verheugd om de voorzitter van RC Utrecht te feliciteren en namens Rotary International het 100 jaar Rotary certificaat te mogen uit reiken.

Voor meer informatie over dit geslaagde evenement klik hier.

Interact in actie voor Alpe d’Huzes

Lizzie Overeem (12) en Donnee Blankers (13) van het Scala College in Alphen aan den Rijn zijn ‘people of action’ in de dop! Zij gaan de boer op met de actie van hun Interactgroep. Het doel: 40 leerlingen, 15 docenten en 10 ouders doen in juni mee aan Alpe d’Huzes en willen 100.000 euro bij elkaar brengen voor kankeronderzoek. De groep houdt op 14 april een ‘Rotary Diner’ met veiling en nodigt Rotarians uit om daaraan deel te nemen. Lizzie en Donnee zijn allebei bij Interact gegaan omdat ze werden geïnspireerd door de acties die de club ontplooit.

Wil je meedoen aan het Rotary Diner: mail naar interact@Scalacollege.nl Lees hier meer over Interact en het diner van 14 april.

Overdracht estafette van D1580 naar D1570

De estafette 100 jaar Rotary in Nederland is zaterdag 11 maart in district D1570 aangekomen. Hoofddorp, de eerste club in ons district D1570 ging met de bakfiets en de schep op weg. Samen met vertegenwoordigers van de RC Vinkeveen-Abcoude mocht ik “het estafettestokje” ontvangen van mijn collega-Gouverneur Madelon Schaap en de RC Aalsmeer/Uithoorn/Mijdrecht. Op 12 maart vertrok de estafette vanaf hier, op weg naar de rest van het district. Mooi om te zien dat alle clubs zo creatief en enthousiast invulling geven aan deze estafette!

Sfeerimpressie met foto’s: klik hier.

Rotary Bike Challenge zoekt verbinding

Zondag 2 april start in Ter Aar de 6e Rotary Bike Challenge. Vele honderden fietsers zetten zich in voor Spieren voor Spieren. Rotary Ter Aar wil de fietstocht door ons Groene Hart graag nóg leuker maken door met andere RC’s samen te werken. Dit jaar zijn we daar al voorzichtig aan mee begonnen. Wil je eens kennismaken met deze Bike Challenge: fiets mee, individueel of met een team van jullie club of vrienden of familie. Hoe mooi zou het zijn als club een eigen stop/standje/entertainment langs een route te kunnen hebben. Samen kunnen we nóg meer bereiken! Lees er alles over op: https://rotarybikechallenge.sportenvoorspieren.nl

Rotary Leer Instituut (RLI)

De eerste RLI-training is dit jaar afgesloten met een reflectiedag in IJsselstein.

De aanwezige Rotarians presenteerden hun onderzoek en conclusies aan de enthousiaste trainers Katinka Wiertz, Nanning van der Hoop en Nel Sanders. Na afloop ontvingen zij uit handen van de gouverneur hun welverdiende certificaat.

Op 27 maart 2023 start een nieuwe training en er zijn nog plaatsen vrij!

Heb je interesse klik dan hier: https://www.rotary-rli.nl/wat-doet-rli

Save the date:

• 13 mei: Discon Dagje Uit Archeon