Maandbrief april 2023

Beste Rotarians,

Wat is er veel gebeurd in de afgelopen weken! Alle clubs in ons district hebben op allerlei verschillende en leuke manieren meegedaan aan de 100 jaar Rotary estafette. Wat heb ik daarvan genoten om dat mee te mogen maken!

Een enorm leuke verrassing was de aanwezigheid, 22 april, van president Jennifer Jones in Lelystad, bij de overdracht van de Gouden Schep en de bakfiets aan het volgende district. Geweldig dat zij tijdens haar reis door Europa juist op dit moment de tijd nam om dit met ons mee te maken. Kijk maar hoe onze president straalt op de foto’s verderop in deze brief!

De afsluiting van mijn gouverneursjaar nadert met rasse schreden, maar voordat het zover is hoop ik jullie allemaal te zien op de interessante en interactieve Discon in het Museumpark Archeon in Alphen aan den Rijn.

Het afgelopen jaar ben ik bij meer dan zestig clubs op bezoek geweest en ook de resterende twee maanden van mijn gouverneurschap staan er nog diverse clubbezoeken op het programma. Ook kijk ik uit naar 15 mei, wanneer ik te gast ben bij de Rotaractclub Utrecht.

Ik wens iedereen veel leesplezier met deze maandbrief en: vergeet je niet in te schrijven voor de Discon, 13 mei 2023 in Alphen aan den Rijn!

Hartelijke groet,

Aad

Al ingeschreven voor de District Conferentie 13 mei 2023?

Iedereen heeft al een persoonlijke e-mail met uitnodiging gekregen voor onze Discon op zaterdag 13 mei in Archeon, Alphen aan den Rijn. Ik nodig jullie allemaal nogmaals van harte uit om die dag te komen: het wordt gezellig en het programma is zeer de moeite waard! Voor het gemak hier nogmaals de link naar de uitnodiging met alle informatie en het inschrijvingsformulier.

President Jennifer Jones was here!

Wij van District 1570 en onze buren van District 1590 (Lelystad) zijn geluksvogels. Want zo vaak het gebeurt het niet dat de hoogste functionaris van Rotary wereldwijd, de president, ons kleine landje aandoet. En dat jij haar dan als gouverneur mag ontvangen! Jennifer Jones deed enthousiast en stralend mee aan de festiviteiten rondom de overdracht van de Rotarybakfiets en de Gouden Schep en ze puzzelde al even vrolijk mee.

Kijk hier voor meer foto’s

Afscheid van estafettebakfiets en Gouden Schep

De estafettebakfiets en de Gouden Schep kwamen zaterdag 11 maart officieel ons district in via Hoofddorp, district 1580. RC Vinkeveen-Abcoude was de eerste club die op zondag 12 maart vol goede moed naar de volgende RC in dit geval Wijdemeren vertrok. Wat heb ik genoten van de festiviteiten rondom de overdracht, het leggen van de puzzel, de projecten, artikelen in kranten en de betrokkenheid en creativiteit van alle clubs. Als laatste club van D1570 bracht RC Zeewolde de bakfiets en de estafetteschop naar Lelystad waar een bijzonder programma georganiseerd was. Ik wil proberen een fotocollage te (laten) maken om te blijven onthouden hoe leuk het was. Dank voor ieders creatieve inbreng en inzet, dank aan alle clubs en leden die dit evenement tot een prachtig succes hebben gemaakt. Hier alvast wat foto’s als voorproefje:

ShelterBox-actie voor getroffen gezinnen in Syrië groot succes!

De afgelopen maanden hebben heel veel Rotaryclubs zich samen met andere organisaties ingezet om de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië te helpen.

Half april konden we bekend maken dat er meer dan een miljoen euro bijeen is gebracht!

Een geweldige prestatie en dank aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen.

Club van de maand: RC Vinkeveen-Abcoude

Als eerste club in ons district hebben zij de start verzorgd van de estafette.

Hun opzet van de organisatie van de estafette is door veel andere RC’s als voorbeeld gebruikt. Tevens vierde de RC Vinkeveen-Abcoude op 17 maart 2023 het 50-jarig jubileum van de club. Tijdens het gezamenlijke gouverneursbezoek aan de RC Vinkeveen-Abcoude, RC Jacobswoude, RC Nieuwkoop en RC Ter Aar en omstreken op 4 april heeft gouverneur Aad Otto aan RC-voorzitter Charlotte Smit het officiële jubileumcertificaat van Rotary International overhandigd.

Dag van de Aarde

Op 22 april was het de Dag van de Aarde. Onze districtcommissie Leefmilieu geeft graag hier een aantal tips om zorgvuldig met onze planeet om te gaan.

Oproep: draag bij aan IHE scholarships

Het waterplatform van ons district roept alle clubs op die dat nog niet hebben gedaan: draag 500 euro bij ter medefinanciering van de IHE scholarships. De Rotary Foundation maakt het mogelijk dat studenten uit ontwikkelingslanden in Delft 18 maanden lang een MSc opleiding in Water Management en Sanitation te gaan doen. En wij als clubs kunnen daar aan ons steentje aan bijdragen.

Save the date:

• 25 mei, bijeenkomst over ondernemerschap en innovatie, donderdag 25 mei, ROM Utrecht. Meer informatie en aanmelden:
  • 16 juni: Districtsborrel Utrecht, Ubica