Maandbrief september 2021

Het was deze maand druk. Gouverneur zijn blijkt een dagtaak. Maar, ik vind het leuk. Leuk om al mijn Rotary-ervaring in te zetten en dat wat ik in de afgelopen twee jaar geleerd heb te gebruiken. Rotary is een professionele organisatie en dat trekt mij aan.

Ik schrijf dit aan het eind van de dag waarin het landelijk overleg plaatsvond met de andere 6 gouverneurs, de 7 inkomend gouverneurs en de 7 inkomend-inkomend gouverneurs. Voor ons district waren aanwezig respectievelijk Aad Otto en Stan Uyland. In de middag presenteerde de RAN (Rotary Administratie Nederland) hun beleidsdoelstellingen.

Natuurlijk kwam ook het Rotary Festival ter sprake. Het organiseren van een landelijk festival door 7 zelfstandige districten is niet eenvoudig. We zijn dan ook heel blij dat een kernteam - onder leiding van Rob Klerkx - de organisatie op zich neemt.

De eerste clubs die ik als gouverneur bezocht waren Amersfoort-Stad en Hilversum. Inspirerende avonden die mij heel veel energie gaven. Met RC Amersfoort-Stad mocht ik het bezoek aan het Nationaal Museum Kamp Amersfoort meemaken. Erg indrukwekkend. De verschrikkingen van de 2de Wereldoorlog worden hier subtiel voelbaar weergegeven. Het onderwerp van de avond was ‘Bescherming van de leefomgeving’ en in bredere zin kreeg een veilige leefomgeving daar dus een diepere betekenis.

In Hilversum, bij de oudste Gooise Rotaryclub (1928 opgericht), was het thema ‘Diversity, Equity en Inclusion’. Je veilig voelen in een club is erg belangrijk. Die veiligheid was daar duidelijk voelbaar. Hilversum is een fijne club waar iedereen zich geborgen voelt.
Het was een mooie en in figuurlijke zin een warme avond. De thema’s die we bespreken tijdens de clubbezoeken vallen tot nu toe goed.

En dan nog dit: jaarlijks is 24 oktober 'Wereld Polio Dag' (World Polio Day), een initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van de Verenigde Naties.
Rotary International President Shekhar Mehta doet in dat kader een oproep om als Rotary door te gaan met onze acties, opdat we dit virus ook echt wereldwijd uitbannen: https://youtu.be/EC0jPzIdBTA

VERS  VAN DE PERS !
App Rotary Youth Exchange NL nu beschikbaar
Op het moment van verschijnen van deze nieuwsbrief is in de AppStore de App 'Rotary Youth Exchange NL' beschikbaar. Een bron van informatie voor de jonge Rotarians. Een ophaalhulpje staat hier.

Coen Hoencamp
Gouverneur D1570

IN DEZE MAANBRIEF

End Polio Now Tulpenbollenactie 2021

We zijn er bijna! Bijna, want ondanks het feit dat polio nagenoeg de wereld uit is, is het van groot belang nog een paar jaar door te gaan met vaccineren. De ziekte mag immers niet weer de kop opsteken. Deze eindfase is dus bepalend voor het succes van onze jarenlange inspanningen. Rotary Nederland gaat daarom door met de End Polio Now tulpenbollenactie. En, we rekenen daarbij ook op alle clubs in ons district. Zij kunnen de bollen hier bestellen.
Neem voor meer info contact op met: Albertine Perre, Polio-ambassadeur D1570. E-mail: ajmperre@gmail.com . Mobiel: 06 2156 3133

Rotary Festival en Inspiratiemarkt
Op zondag 15 mei 2022, van 11-17 uur organiseren alle districten in NL gezamenlijk een groot spetterend Rotary Festival in de ‘Fabrique’ in Utrecht. Het Festival omvat onder meer een Inspiratiemarkt (link naar doc Rotary Festival) waar we je graag bij betrekken.

Aanvraagtermijn District Grants verlengd naar 15 november
De uiterste datum waarop Grants die in het gouverneursjaar van Coen Hoencamp uitgekeerd kunnen worden is verlengd van 1 mei dit jaar tot 15 november 2021. Deze Grants worden nog dit jaar uitgekeerd. Lees hier meer.

Madelon Walraven

We hebben een nieuwe secretaris in het districtsbestuur: Madelon Walraven. Wie is ze en wat vindt ze .....? Klik hier

Kunst: Frank Meester
Wat maakt dat een ondernemer èn Rotarian niet goed kan functioneren zonder muziek te maken? Lees hier meer.