Frank Meester: muzikant, ondernemer en Rotarian

“Zonder muziek functioneer ik minder goed”

Muziek is belangrijk in het leven van Frank Meester. Frank bespeelt synthesizers en een vintage Fender Rhodes stage piano en is lid van twee bands.
“In de band Sabor (www.sabor.nl) speel ik al langer dan 25 jaar. De leden van Sabor – vrijwel allemaal Molukse muzikanten – hebben mij destijds gevraagd. Daarvoor speelde ik al met Molukse jongeren in Huizen. Mijn Sabor-bandvrienden en hun familie speelden in het verleden in befaamde bands zoals Cheyenne en Massada.”
De tweede band waar Frank in speelt is de 18-mans bigband Horns inda House die soul, funk en jaren 70-80 muziek maakt. Dat doet hij samen met zijn zoon, de bassist.

Het repertoire van Sabor bestaat onder meer uit werk van Stevie Wonder (Knock me off my feet en I wish), Earth Wind and Fire (Boogie Wonderland) en The Average White Band (Work to do). “We proberen onze covers wel interessanter te maken door er een ‘Saboraanse twist’ aan te geven. De nummers zijn herkenbaar, maar zijn toch iets anders. Bij Horns inda House spelen we alleen covers, waarbij de blazerspartijen veelal speciaal voor de band gearrangeerd zijn”, aldus Frank.

Tijdens de coronapandemie viel het culturele leven stil. Ook voor beide bands van Frank. Optreden was er niet bij. “We hebben ruim anderhalf jaar niet meer geoefend en opgetreden. Dat heb ik – maar eigenlijk elke muzikant die ik ken – heel erg gemist. We hopen straks weer regelmatig te kunnen spelen.” Dat doet hij met Sabor tijdens feesten, (vaak Molukse) bruiloften en in cafés. De veel grotere bigband speelt slechts één of twee keer per jaar op grote podia zoals het popcentrum De Vorstin in Hilversum.

Behalve muzikant is Frank ook ondernemer. Hij heeft een bedrijf in elektronische beveiliging en een bedrijf in de telecommunicatie. Daarmee is zijn agenda goed gevuld, maar tijd voor muziek kan hij altijd maken. “Sterker nog, zonder muziek functioneer ik echt minder goed”. De muziek is hem dan ook van huis uit met de paplepel ingegeven. Zijn moeder gaf pianoles en zijn vader en oma speelden lang geleden in het Philips personeelsorkest. Zijn moeder had graag dat hij klassiek piano ging spelen. Maar dat was wat Frank niet wilde. Hij verkende de popmuziek en speelt al vanaf zijn 16de in allerlei bands.

Ook de Rotaryclub Hilversum waar Frank lid van is (dit jaar tevens als voorzitter) weet zijn muziek te waarderen. Het bezoek van de zusterclub uit Braunschweig mocht hij met Sabor na het diner tot een swingend feest brengen. De Horns inda House trad op tijdens een gezamenlijke actie van de Hilversumse Rotaryclubs ‘Heel Hilversum Helpt’ ten bate van Stichting Wereld Ouders.

Dit heeft blijkbaar als een olievlek gewerkt binnen RC Hilversum. Daar zijn allerlei muzikale plannen ontstaan om de leden meer te betrekken bij het programma. Zo zullen er tijdens de komende nieuwjaarsbijeenkomst muzikale intermezzo’s klinken. En de violist die de club steunde in coronatijd, speelt binnenkort voor de club in een actief programma. Bovendien verzorgt de club al enkele jaren culturele activiteiten, waaronder muziek maken, voor de kinderen van de Lelyschool in Hilversum.