Landelijk Waterseminar korte impressie

Landelijk Water Seminar
zaterdag 11 mei 2019

Verheugd en verrast waren wij om ruim 270 deelnemers te mogen ontvangen en mede hierdoor dit Landelijk Rotary Water Seminar een groot succes geworden.

Na de film ‘Water’s Promise’ werd onder leiding van Marinda Hall, onze dagvoorzitter, het seminar professioneel geopend door de gouverneurs Barbara van Goethem (D1580) en Bauke Boersma (D1570). De boeiende en gepassioneerde verhalen die na de opening volgden door Patrick Verkooijen, Peter Glas, Maarten Smits en Marco Schouten, hebben ons geïnspireerd en uitgedaagd.

Na de pauze waarin de ‘Watermarkt’ werd bezocht met tal van vertegenwoordigers uit de waterwereld en waar men ook getuige kon zijn van de vele waterprojecten die Rotary onder haar hoede heeft, werden we weer verwelkomd door een korte film ondersteund door muziek “The Infinite Now” van Mike del Ferro.

Als voorzitter van de commissie Landelijk Water Seminar 2019, gaf Chris Engelsman een korte toelichting op het initiatief van de ‘Global Water Charter’ vervat in een 10 puntenplan, gevolgd door de videoboodschap van onze International President 2018 – 2019, Barry Rassin.

We zijn ook getuige geweest van de ondertekening van een Intentieverklaring ‘Nederland gaat voor Water’ door het Waterplatform Rotary Nederland, IHE Delft Institute for Water Education, Water for Life, AMREF, WASH SDG Consortium, MAX Foundation en Plan International.

Vervolgens lanceerde Bauke Boersma samen met Eddy Moors, decaan IHE Delft, het ‘Rotary Water Education Fund’ en tekenden de 7 zittende gouverneurs de oprichting ervan met een initiële investering van US$25.000. De nieuwe initiatieven werden met luid applaus begroet.

Tenslotte hebben de paneldiscussie en ‘waterproof’ discussies een rijk gevulde lijst met ideeën en acties opgeleverd. En daar was het allemaal vooral om te doen!

Tot afsluiting hebben Bauke Boersma en Barbara van Goethem, namens de 7 zittende gouverneurs, het ‘waterstokje’ overgedragen aan de 7 inkomend gouverneurs Nel Sangers, Anneke Assen, Ries Schouten, Rutger Mazel, Rebecca Siebinga, Jan Verhage en Josje Bootsma, met het pleidooi om de gelanceerde initiatieven voort te zetten.

Chris Engelsman,
voorzitter Cie. Landelijk Water Seminar