Festival 2019

Rotary Connects the World – Rotary People of Action

Verslag Rotary Festival, 28 september 2019, Rotary District 1580

Buiten regent het hard, binnen zitten 140 deelnemers klaar voor het Rotary Festival 2019.

Afbeelding met sport, persoon, atletiekwedstrijd, binnen

Automatisch gegenereerde beschrijving

Na de broodjeslunch opent districtsgouverneur Rutger Mazel om 12.50 uur de bijeenkomst in de aula van het St. Michael College (SMC) in Zaandam. Een speciaal welkom aan de uitwisselingsstudenten door Rutger, die 32 jaar geleden zelf exchangee was in Adelaide, Australië. Nu heeft hij als gouverneur de landelijke portefeuille Jeugdzaken.

Afbeelding met persoon, man, stropdas, kostuum

Automatisch gegenereerde beschrijving

De stand van het district wordt in vogelvlucht doorgenomen. Het gaat goed, er zijn hele actieve en enthousiaste clubs, vol People of Action. Ledengroei blijft achter, we moeten er met z’n allen voor zorgen dat we actief leden blijven werven. Twee leden netto per club erbij dit jaar, dat is de grote wens van de gouverneur.

Met een moment stilte staan de aanwezigen stil bij het plotselinge overlijden van Cor Bravenboer (RC Den Helder). Cor was lid van onze Media Commissie en districtsredacteur van het Rotary Magazine. We wensen zijn familie heel veel stekte. We missen Cor in ons team.

Visie

Director Rotary International Jan Lucas Ket (RC Purmerend) spreekt de zaal per videoboodschap toe. Hij vertelt over de strategische ontwikkeling van Rotary International en de Rotary visie:

“Samen zien we een wereld waarin mensen zich verenigen en actie ondernemen voor duurzame verbetering - wereldwijd, in onze eigen gemeenschap en in onszelf”.

Volgend jaar, als het Rotary Institute in Amsterdam wordt georganiseerd, komt die visie uitgebreid aan bod. We onthouden nu vooral de woorden Impact, Reikwijdte, Betrokkenheid en Aanpassingsvermogen.

De jaarrekening 2018-2019 van IPDG Barbara van Goethem verschijnt op het scherm en wordt zonder vragen of opmerkingen onder luid applaus goedgekeurd. Met veel dank aan Barbara en penningmeester Alfred Schrijver.

Groot applaus is er ook voor Harald Been, genomineerd gouverneur van ons district voor het jaar 2021-2022. De nominatie wordt aanvaard. Harald is lid van RC Bloemendaal-Caprera. Veel succes DGN Harald!

Afbeelding met object

Automatisch gegenereerde beschrijving

Vervolgens wordt de District Grant Competitie gehouden. 11 clubs presenteren hun project en de zaal mag elektronisch 3 stemmen uitbrengen. Zo is er extra geld te verdienen. Uiteindelijk krijgen alle projecten via een verdeelsleutel n.a.v. de stemmen, een mooi bedrag om de projecten uit te voeren. Van deze competitie volgt een apart verslag.

Dit onderdeel van het Festival is nieuw en mag een groot succes worden genoemd. Veel dank aan Jack Groot en zijn TRF-commissie.

Actie!

Hoogste tijd voor de workshops en de Nieuwe Leden Bijeenkomst. Jelle Houtsma (DGE) en Harald Been (DGN) vertellen daar over alle aspecten van Rotary.

Voor de andere Rotary Festival-gangers zijn er maar liefst acht workshops in twee rondes over: Jeugd, Vocational, Ledenbeleid, Water, Rotaract, End Plastic Soup, Media/PR en Rotary Foundation.

Na een actieve middag verzamelen de deelnemers opnieuw in de aula waar we terugblikken op de Nieuwe Leden Bijeenkomst en de workshops. De gouverneur beantwoordt een paar vragen en krijgt tips om het Rotary Festival volgend jaar nog beter te maken. Na een laatste oproep om END POLIO NOW-tulpenbollen te kopen sluit Rutger het Festival. In de kantine wordt nog gezellig geborreld en genetwerkt.

Rotary People of Action, met natuurlijk Fellowship.

Het Rotary Festival 2019 is veel dank verschuldigd aan:

SMC (Elyes en Nella), cateraar Vital4Skool (Lisette en Wilco), de staf, Team Rutger, Team Jelle, Wendy en Peter (voorheen Team Barbara), de DRFC, Hetty Deinum (foto’s) en alle workshopleiders.