RYLA 2010 in D1580 helemaal van deze tijd

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 november vond RYLA 2010 van het district 1580 plaats. Na een stroeve start en dientengevolge verplaatsing van de oorspronkelijke datum, was het zaterdagavond laat geheel duidelijk dat deze RYLA in alle opzichten een enorm succes is geweest.

Er hadden zich 25 kandidaten aangemeld, 16 vrouwen en 9 mannen, veelbelovende jonge professionals die een gevarieerd scala aan vakgebieden vertegenwoordigden.

Zij werden, samen met de voornamelijk uit Rotarians samengestelde colleges van mentoren en observatoren/juryleden vrijdagavond in het Dorint Hotel op Schiphol Oost ontvangen door RC Amstelveen- Nieuwer Amstel (RANA), die zich met Johan Zandstra, Hans Zandvliet en Robert Compier van een uiterst capabel organisatieteam verzekerd wist. Luchtvaartmuseum/themapark Aviodrome te Lelystad leverde een real-life case. De kandidaten waren niet op de hoogte van de case die hen zou worden voorgelegd. Na de verwelkoming en eerste kennismaking stond een autobus klaar om met de kandidaten en de mentoren in een (Magical) Mystery Tour van Schiphol Oost naar het Aviodrome te rijden. Tijdens de rit werd bekend gemaakt wat de bestemming zou zijn en wat de case zou inhouden. Ondertussen bogen de in het Dorint achtergebleven observatoren/juryleden zich over de door Hans Schuteijser en Nico Bleichrodt van RC Amstelveen uiterst professioneel opgezette beoordelingsmethode en -systematiek.

Zaterdag 6 november

Zaterdag 6 november was het KLM-conferentiecentrum Convair, tegenover het Dorint hotel, plaats van handeling. Verdeeld in zes groepen (vijf keer vier en één keer vijf) bogen de kandidaten zich over de uitdaging waarvoor Aviodrome zich gesteld ziet, waarbij specifieke thema’s aangegeven waren om in de oplossingen aandacht aan te besteden.

De mentoren, professionals in de categorieën Ondernemen, Juridisch, Financieel en Cultuur/Musea waren op afroep beschikbaar; van hun specifieke kennis op elk der gebieden mochten de kandidaten een beroep doen. Niet om concrete oplossingen aan te dragen, maar om bij te sturen of een suggestie voor een bepaalde richting te doen.

Ondanks de perfecte voorbereidingen stuitten de organisatoren tijdens de zaterdag nog op details die aandacht vroegen en Donald Lupescu, voorzitter van regio 2 van district 1580 ontpopte zich geheel spontaan als een cateraar pur sang.

Observatoren en juryleden

De observatoren/juryleden schoven in groepjes van twee regelmatig de werkkamers binnen en legden telkens hun bevindingen neer in de scorelijsten. Na de voortreffelijke lunch in het Dorint ging het verder met de uitwerking van de case en de voorbereiding van presentaties.

Elke groep presenteerde per deelnemer in twee minuten één van de vier thema’s, waarna een vragenronde van vijf minuten volgde. De toedeling van de thema’s aan de individuele kandidaten ging bij loting, zodat er geen sprake kon zijn van honorering van specifieke voorkeuren.

Het enthousiasme van de kandidaten spetterde er van af; opvallend was dat velen in hun presentatie spraken over ‘wij moeten dit en dat gaan doen’, waar je ook ‘ze’ had kunnen verwachten.

Het was duidelijk dat het avondlijke bezoek aan het Aviodrome precies datgene teweeg had gebracht wat er ook van verwacht werd: identificatie met het bedrijf en een enorme drive om zich er met alle inventiviteit en een frisse kijk voor in te zetten dat de toekomst van deze kwetsbare erfgoedinstelling veilig gesteld kan worden.

Verrassende suggesties

Op alle terreinen kwamen verrassende suggesties naar voren, van videogames tot rampenbeleving en beroepskeuzefaciliteiten. De groep van vijf kreeg -logischerwijs- vijf thema’s mee. Psychologe Nicoline Hermans (28) uit Amsterdam mocht dat vijfde thema in haar presentatie behandelen en zij deed dat met verve en overtuiging. Daarmee bevestigde zij wat de observatoren al de hele dag geconstateerd hadden: dit is een winnaar! Zij gaat volgend jaar (2011) naar New Orleans voor de internationale RYLA voorafgaand aan de internationale Rotaryconventie.

Beoordelingssysteem

In het beoordelingssysteem was voorzien dat er naast de individuele winnaar ook een groepswinnaar zou zijn. Dat werd de groep van Kevin Truijens, Rilana Verkaik, Nathalie Hoogduin en Lieke Bouwhuis; zij wonnen de door Aviodrome beschikbaar gestelde rondvlucht met een DC 3.

Directeur Jan Schaatsbergen van Aviodrome toonde zich uiterst content met de resultaten van deze dag. Nieuwe inzichten, andere benaderingswijzen en perspectiefrijke suggesties waren hem in de schoot gevallen en hij verzekerde ons dat er iets mee gedaan zou worden.

De prijsuitreiking vond plaats tijdens het afsluitende diner in het Dorint. Iedere deelnemer kreeg een certificaat, de winnares de Award en de groepswinnaars het brevet voor de rondvlucht. Jan Schaatsbergen werd door Johan Zandstra nog verrast met een bijzondere aanwinst voor de collectie van het Aviodrome: een carburateur van een DC 3!

Een buitengewoon geslaagd evenement, met vruchtbare resultaten die nu al verder reiken dan dit weekend, middels contacten van de deelnemers met Aviodrome, en onderling via internet-fora als Facebook en Linked-in.

The Sky is the Limit!

Kees Schoemaker,