RYLA 2014 WAS EIGENLIJK TE KORT!

ryla 2014

Landgoed Waterland in het teken van offshore windenergie

http://www.rotary.nl/d1580/activiteiten/ryla/archief/2014/foto/RYLA_2014-0241.jpgOp vrijdag 7 en zaterdag 8 maart vond de RYLA - Rotary Youth Leadership Awards - van district 1580 plaats. 30 Jonge professionals uit de regio kregen een duidelijke opdracht: je bent voorzitter van belangenorganisatie AYOP. Je leden zijn allemaal betrokken bij offshore activiteiten in het IJmondgebied en je ziet een fantastische business opportunity voor ze: de aanleg van een windmolenpark voor de kust. Je gaat met een aantal stakeholders om de tafel om de kansen voor je leden én voor de regio te onderzoeken.

http://www.rotary.nl/d1580/activiteiten/ryla/archief/2014/foto/RYLA_2014-0051.jpgUiteraard werden de jonge deelnemers niet helemaal voor de leeuwen geworpen: op vrijdagochtend was er een seminar in het Tata-stadion. Han van Leeuwen, burgemeester van Beverwijk, wist als dagvoorzitter al snel een informele sfeer te creëren, zodat er veel ruimte was voor de deelnemers om de sprekers vragen te stellen. ’s Middags volgden bedrijfsbezoeken aan windmolenbouwer Vestas en de KNRM.

De zaterdag stond in het teken van het leiderschapsspel: als voorzitter van de AYOP spraken de deelnemers met zes verschillende stakeholders. Die werden overtuigend gespeeld door Rotarians van de deelnemende clubs. Van enkele Rotarians leerden we overigens een onverwachte kant kennen: ze bleken als onderaannemers gehaaide onderhandelaars, die zelfs de steekpenningen niet schuwden.

Paola Egthuijsen-Basseluer, werkzaam bij de gemeente Zaanstad, kreeg de beste beoordeling van de rollenspelers. Zij had haar overwinning onder meer te danken aan de standvastige wijze waarop zij de boze vissers te woord stond. Ook de beste groep en de beste rollenspelers ontvingen een prijs. De prijzen werden uitgereikt door de burgemeester van Velsen, Franc Weerwind en de gouverneur van het organiserende Rotarydistrict, Jan Lucas Ket.

Mede dankzij de inzet van 25 Rotarians, de samenwerking met belangenorganisatie AYOP én de prachtige locatie: landgoed Waterland in Velsen-Zuid werd RYLA 2014 een groot succes. Eigenlijk, zo vond een van de deelnemers, was er maar één minpunt: “Twee dagen was een beetje te kort!”