xx

DUURZAAMHEID & LEEFOMGEVING

Sinds 1 juli 2021 is "Protecting the Environment" de 7e Area of Focus van de Rotary Foundation. Dit betekent, dat de Rotary Foundation samenwerkingsprojecten, die aan een duurzamere wereld financieel gaat ondersteunen.

Als People of Action zal de commissie Rotaryclubs in ons District ondersteunen met voorbeelden voor fundraising en acties, die onze leefomgeving verbeteren. Nu en voor de toekomst. Activiteiten, die de oorzaken aanpakken en de effecten van klimaatverandering en aantasting van het milieu verminderen. En ook initiatieven delen, die het bewustzijn van mensen vergroot en en aanzet tot actie.

Rotary’s tomorrow depends

on what we do today

Er is inmiddels veel informatie te vinden over dit onderwerp en er zijn ook al veel leuke en impactvolle initiatieven.

Je kunt ervoor kiezen je handen uit de mouwen te steken of een fundraising starten en dit kun je in/voor je eigen omgeving doen of elders. Jouw initiatief kan zich richten op land, water of lucht. Op vervuiling, klimaatverandering, biodiversiteit of ecosystemen. Duurzame consumptie en volksgezondheid. Onderstaande voorbeelden bieden inzicht, ideeën en hulp om zelf aan de slag te gaan!

Neem contact op met de commissie

Voorbeelden

EndPlasticSoup

DUURZAAMHEIDSGAME

End Plastic Soup

EndPlasticSoup is gestart in ons District 1580 door de Rotary Clubs in Amsterdam die het initiatief namen om de plastic soep in de wereld te stoppen. Sinds januari 2020 is EndPlasticSoup een Stichting.

Op de EndPlasticSoup-site vind je veel informatie over wat je zelf kunt doen zoals een Plastic Clean up organiseren, educatie-middelen en ondersteuning van (buitenlandse) projecten. Laagdrempelig en leuk zijn bijvoorbeeld de ‘Plastic Apps’ (te vinden in de app store):

• My Little Plastic Footprint: leuk om in je club te doen, spreek erover met elkaar en na half jaar nogmaals
  • Beat the Microbead: scanner: om te zien of producten microbeads bevatten die we nooit meer uit het water kunnen halen
  • PlasticBingoApp: speciaal voor Rotary ontwikkeld, leuk met de kleinkinderen op een familie uitje. Verbind er zelf een mooie prijs aan!

Wist je dat . . .

Sinds jaar en dag ontvangt je eigen gemeente €1,20 per inwoner vanuit VNG (Vereniging Nederlandse Gemeente) om zwerfafval problematiek aan te pakken. Informeer je eigen gemeente voor ondersteuning van je eigen Duurzaamheid / EndPlasticSoup project.

Purmerendse Priknick

Sustainable Development Goals (SDG’s)

De SDG’s zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Ze zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs én de klimaatcrisis. SDG Nederland is het netwerk van iedereen die in ons land aan de doelen wil bijdragen en zij hebben een handige wegwijzer gemaakt voor elke doelgroep.

De SDG-bruidstaart

Deze afbeelding, de zogenaamde 'SDG-bruidstaart' van het Stockholm Resilience Centre laat zien hoe de SDG's samenhangen.

Deze taart met de durzaamheidsdoelen, waarvan zonder een goede balans van de onderste laag de bovenste laag lastiger gehaald gaat worden.

De SDG's die te maken hebben met de onderste laag, ook wel ons Natuurlijk Kapitaal genoemd, zijn:

Duurzame evenementen checklist

Als we niet goed zorgen voor ons Natuurlijk Kapitaal, dan is er niet voldoende voedsel en schoon water; of grondstoffen om huizen te bouwen of kleding te maken.

Onze favorieten zijn onder meer:

• De Verborgen Impact: Auteur Babette Porcelijn onderzoekt in haar boek de impact van een gemiddelde westerse consument op de rest van de wereld. Op haar website vind je een tool waarmee je jouw impact kunt meten en inzicht krijgt in welke thema’s jij nog een groot verschil kunt maken.
  • Er zijn veel manieren om biodiversiteit te herstellen. Maak Grijs Groener is een initiatief van de stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Alles wat jij in je eigen achtertuin of op je balkon doet, helpt mee. Maar hoe meer mensen je meekrijgt in je plannen, hoe meer je bereikt. Misschien wil je buurt, school of gemeenteraad ook wel meehelpen!
  • De website Samen Sneller Duurzaam van Urgenda staat vol met producten en diensten waarmee je jouw leef- en werkomgeving kan verduurzamen.
  • 52wekenduurzaam nodigt je uit om je eigen leven stap voor stap duurzamer te maken. Je leert veel van alle tips

Fundraising

Er zijn ook tal van initiatieven gericht op het verbeteren van onze leefomgeving die een financieel steuntje in de rug kunnen gebruiken. Hiervoor hebben we de volgende tips:

Trees for All plant bossen in Nederland en het buitenland, want onze wereld heeft meer bomen nodig. Voor een beter klimaat, meer biodiversiteit en gezonde leefomstandigheden. Help je mee?

Waka Waka maakt duurzame energie toegankelijk voor iedereen.

Voor je Buurt is een crowdfundingplatform voor je buurt, dorp of stad. Je zamelt er geld, hulp en materiaal in. Voor je Buurt begeleidt je ook bij het opzetten van een crowdfundingcampagne.

Educatie

• Leren voor morgen is een site waar diverse programma’s zijn samengebracht die specifiek ten doel hebben een groene, duurzame economie te bevorderen. Heel handig als je bijvoorbeeld op een school een les(programma) wilt geven.

Meer inspiratie

Kun je er geen genoeg van krijgen dan kunnen we je ook wat interessante video’s, films/documentaires, boeken en sprekers aanbevelen.

Video’s en films

• Waterbear is een ‘on demand’ video platform met alleen maar content gericht op de toekomst van de planeet.

Ook op Netflix en YouTube zijn goede documentaires te vinden. Hieronder een aantal suggesties:

Boeken

Samenstelling commissie

Tot slot stellen we ons graag kort aan je voor. Alle commissieleden hebben een achtergrond in duurzaamheid of er veel kennis over opgedaan door gepassioneerde interesse.

Neem contact op met de commissie
  • Barbara van Goethem (voorzitter) – Rc Koggenland – Architectuur