DEZE TIJD VRAAGT FLEXIBILITEIT…OOK VAN DE LEDENWERVING

Rotary beweegt mee met de tijd en dat vraagt in de huidige netwerk- en projectsamenleving enige flexibiliteit van de organisatie zo ook van de ledenwerving. Maar waar te beginnen?

KEN JEZELF EN WEET WAT JE TE BIEDEN HEBT

Dat houdt bijvoorbeeld in dat een clublid de kenmerken van de club kan verwoorden. Denk daarbij aan de sociale- en persoonlijke betrokkenheid, de vriendschap, het plezier. Denk ook aan de diversiteit, de contacten met andere (beroeps)groepen, andersdenkenden en het delen van deze kennis. Dit blijkt aansprekend te zijn, evenals de concrete acties/projecten van de club en een afwisselend programma.

In hoeverre is de club een goede afspiegeling van de samenleving, en welke mogelijke profielen mis je in de club? Zo kun je ook een diversiteitsanalyse maken bijvoorbeeld op basis van leeftijd, sekse, classificatie, mate van activiteit en op basis hiervan gewenste profielen opstellen voor nieuwe leden.

Als leden kunnen vertellen over het DNA van de club dan spreekt dit nieuwe Rotarians aan die bij deze club passen.

Wil je meer ondersteuning bij het analyseren van de vitaliteit van je club, kijk dan naar de toetsvragen in de toolkit hieronder. Deze vragenlijst blijkt in clubs ook te werken als een soort “gezondheidscheck”.

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Maak de club zichtbaar in de omgeving: door regelmatige berichten in regionale- en social media (Facebook, Twitter, Instagram), door professionele PR-uitingen bij acties, door een attractief blog. Bedenk daarbij welk beeld de club wil uitstralen, wat kenmerkt deze club en wat heb je te bieden?

Zorg er ook voor dat je zichtbaar bent als Rotarian in de omgeving: nodig vrienden, collegae, familieleden eens uit voor een interessante avond met spreker. Vertel over de acties, de jeugd- en de internationale activiteiten. Wees trots op het feit dat je Rotarian bent en straal uit dat het ertoe doet lid te zijn van een Rotaryclub.

INFORMELE WERVING

Houdt open avonden voor geïnteresseerden en kondig die aan in regionale- en social media. Laat belangstellenden zich vooraf opgeven en/of laat de clubleden een groslijst aanleggen die tevoren wordt voorgelegd aan de club voor een “geen bezwaar”. Laat op de open avonden clubleden, uitwisselingsstudenten, Rotaracters presenteren waarmee de betrokkenheid en interesse van de leden zichtbaar wordt.

Als blijkt dat geïnteresseerden belangstelling hebben maar geen tijd, kan worden overwogen om contact te houden door een “vriendenlijst” aan te maken. Dit zijn niet-leden die worden uitgenodigd voor speciale avonden of medewerking kan worden gevraagd bij hands-on acties.

CLASSIFICATIES

Zoek interessante mensen en let minder op classificaties. Maar houd de diversiteit in het oog en zoek nieuwe doelgroepen. De arbeidsmarkt verbreedt zich naar een netwerk- en projectmarkt, verleg de focus van leidinggevenden naar interessante professionals. Zoek bewust naar representanten van andere culturen.

LIDMAATSCHAP

Er is tegenwoordig veel mogelijk in de vorm van het lidmaatschap, denk aan het duo/partner lidmaatschap, het lidmaatschap voor een proefjaar etc. Wees daar creatief in en maak gebruik van de mogelijkheden, zodat iedereen zich thuis kan voelen, ongeacht werk en privé omstandigheden.

In dit verband kan ook anders naar de organisatie van de club worden gekeken: van wekelijks samenkomen naar tweewekelijkse bijeenkomsten, naar wisselende diner- en avondbijeenkomsten zodat jonge ouders beter kunnen aansluiten en de kosten worden beperkt.

ATTENDANCE

Rotary is vrijwillig maar niet vrijblijvend. Attendance is echter niet langer de maatstaf voor Rotary lidmaatschap. Het gaat meer om wat je bijdraagt dan hoe vaak je er bent. Houd de aanwezigheid informeel bij en zie het als een signaal voor de mate van betrokkenheid. Als iemand lang niet komt wordt contact gezocht uit betrokkenheid (en niet als controle).

PROGRAMMA

Misschien een open deur maar… bindt leden met een goed en inspirerend jaarprogramma. Eén waar je als lid naar uitziet, waar je de agenda graag voor vrij houdt en waar belangstellenden ook voor kunnen worden uitgenodigd. Denk daarbij aan een goede mix van (gast)sprekers, excursies en acties.

MEER INFORMATIE EN BEHOEFTE AAN EEN GESPREK IN DE CLUB?