xx

.

Vocational Service is het thema, de belangrijkste avenue, binnen Rotary dat een sterk en succesvol programma garandeert.

Aandacht besteden aan de 4 Way Test, het beroep, classificatie, waarmee Rotarians zich verbonden voelen of maatschappelijk bij betrokken zijn.

Organiseer bijvoorbeeld een bijeenkomst waar enkele Rotarians een beroepspraatje houden, een ethisch dilemma bespreken, via een Lagerhuisdebat krijgt u de tongen los of speel het Rotary intuïtiespel dat zorgt voor diepgaande gesprekken.

Mocht u vragen hebben over hoe Vocational Service een centrale plaats te geven of wilt u dat wij u ondersteunen? Neem gerust contact met ons op.

6 jaar Vocational Service

Workshop Najaarsfestival Rotary 1580
Zaanstad, zaterdag 8 oktober 2022

Stel je eens voor dat er geen discussie zou zijn over diversiteit, gelijkheid  en inclusiviteit. Iedereen zou zijn of haar mening mogen uiten. Hoe zou onze maatschappij er dan uitzien? Zwart of wit, man of vrouw, Amerikaan of Rus, rechts of links, Moslim of Rooms-Katholiek. Het zou immers geen verschil mogen maken. Respect voor de mens, los van afkomst, huidskleur of religie.

Hoog tijd om met Rotarians eens te bespreken welke rol en/of welke taak Rotary International heeft of op zich zou moeten of kunnen nemen om aan de veranderende wereld mede (aan)sturing te geven. Laten we kansen liggen?

In deze workshop Vocational filosoferen we over bovenstaande idealen. En Stel je nu eens voor dat we aanbevelingen zouden kunnen geven over hoe om te gaan met diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit binnen Rotary.

Download het pdf-bestand, dat in deze drukbezochte workshops als leidraad diende.

Waaraan denk je bij Vocation

“Service above Self” is de basis van Vocation. Het koepelbegrip waaronder elke Rotarian zich schaart betekent deel uitmaken van de grote Rotarygemeenschap en tegelijkertijd het behouden van eigen individuele vrijheid. Invulling via Vocational Service uit zich in gedrag door invulling te geven aan individuele waarden.

Rotaryclubs nemen gezamenlijke besluiten. Omdat van elk beroep er maar één aanwezig in de club met een eigen culturele achtergrond zijn waardenconflicten onvermijdelijk. Inzicht in waardenconflicten helpt bij het maken van gezamenlijke keuzes. Zodra mensen met elkaar in gesprek gaan kan hun perspectief veranderen of duidelijk krijgen waar waarden overlappen. Daarbij worden Rotarians geholpen via het denkmodel van de 4-Way-test. Rotarians vinden elkaar hiermee in Vocational Service vanuit ieders eigen gezichtspunt ten dienste van sociale gelijkheid, ecologie, economie, veiligheid, gezondheid en leefbaarheid.

Onderstaande geeft een goed beeld wat Vocational Service precies inhoudt

Wat kan de commissie Vocational Service voor jouw club betekenen

Als programmacommissaris is het gemakkelijk een Rotaryjaar in te vullen met Vocational. Denk eens aan bedrijfsbezoeken, beroepspraatjes, innovaties in beroepen, studenten helpen bij stages en sollicitatiegesprekken enz. enz.. Of begin elke clubbijeenkomst gewoon met max. 5 min. achtergrond over een nieuwsitem van die week. Een Lagerhuisdebat over normen en waarden, medische onderwerpen of via een inleider een 1-1 debat. Kortom, er zijn zoveel mogelijkheden die clubleden boeien en binden binnen Vocational Service dat 50 clubweken eigenlijk tekort is.

Om een club verder te helpen aan ideeën, suggesties te geven, achtergrond-gegevens te verstrekken of met begeleiding samen met meerdere clubs in de omgeving een Lagerhuisdebat uit te werken – de districtscommissie Vocational helpt u graag.

Neem contact met ons op

Veel clubs zijn u reeds voorgegaan met succesvolle clubbijeenkomsten. We kijken uit naar uw reacties.

Onderstaande powerpoint geeft een goede uitleg wat Vocational Service is

ROTARY MAGAZINE