DisCon 2017: Groningen

discon 2017

Zowel tijdens de jaarlijkse training van inkomend voorzitters als de daarmee samenvallende Districtsconferentie in The Big Building te Groningen, was het oog gericht op de toekomst. Tijdens veel inleidingen werd benadrukt, dat Rotary de confrontatie met een wijzigende samenleving moet aangaan.

DISCON OVER TOEKOMST EN VERNIEUWING

Oud-gouverneur Bert Vroon wees er nog eens op, dat veel Rotary-regels vorig jaar zijn versoepeld. Op veel terreinen is een frissere aanpak mogelijk. Maar nu moet de weerstand tegen “anders” nog worden overwonnen. “Je wordt straks voorzitter om je een jaar lang het zweet op de rug te werken en je schoenzolen kaal te lopen.” Ook toekomstig gouverneur Jaap Bos gaf de clubvoorzitters van 2017-2018 prikkels mee: “Rotary biedt heel veel ruimte. Zoek die op, zonder het goede overboord te zetten. Het wordt jóúw jaar, maak daar een feestje van!”

Bij de presentaties die bedrijven en organisaties tijdens de Discon in tientallen stands verzorgden, stonden eveneens een blik op de toekomst en nieuwe uitdagingen voorop. Niet voor niets heette deze manifestatie “Fair into the Future”. Trendwatcher des Vaderlands Adjiedj Bakas schetste een soms onwaarschijnlijke toekomst, die sneller zal komen dan menigeen voor mogelijk houdt. Voor Rotary een geweldige uitdaging om ook daarin een plek te veroveren en het verschil te maken.

Foto’s: Martin van Nieuwenhoven