paulharrisfellows

De meesten van ons weten wel dat het een pin is, vergelijkbaar met ons Rotaryspeldje dat we allemaal bezitten. Verder weten de meesten dat je paulharrisfellow kunt worden omdat je naar opvatting van mede-Rotarians iets bijzonders hebt gedaan.

WETENSWAARDIGHEDEN OVER DE PAULHARRISFELLOWONDERSCHEIDING

Misschien wist je niet dat clubs en districten paulharrisfellowonderscheidingen kunnen afroepen bij de Rotary Foundation. Deze worden dan verrekend met het tegoed aan Foundation Recognition Points die de clubs en het district door hun financiële bijdrages aan de Rotary Foundation uit het verleden als tegoedpunten bij de Rotary Foundation hebben opgebouwd.

Wat zijn deze bijdrages?

Rotarians, Rotaryclubs en districten kunnen bijdragen in fondsen bij de Rotary Foundation waarvan we hier de voornaamste 3 noemen:

Het permanent fund dat gevoed wordt met erfenissen, legaten, e.d. waarbij alleen het rendement over het kapitaal voor humanitaire projecten wordt gebruikt.

Het polio plus fund wat voldoende bekend moet zijn.

Als laatste kennen we nog de “vrijwillige” bijdrage aan het annual program fund, waar alle clubs in ons district nu aan bijdragen.

Vrijwillig wil niet zeggen dat leden en clubs de keus hebben. De bewoording “vrijwillig” is bewust gekozen omdat de Rotary Foundation vrijgesteld is van belastingen. Daarom kan de Rotary Foundation geen verplichting opleggen door bijvoorbeeld een rekening te sturen omdat er dan sprake is van inkomsten en dientengevolge belastingplicht. Niet bijdragen is echter, zoals de Engelsen zo mooi kunnen zeggen: “not done”. De afdracht wordt ook wel “EREY” genoemd omdat onze trustees (raad van bestuur) van de Rotary Foundation in Evanston (USA) lang geleden de lat hebben gelegd op $ 100,00 per individueel lid per jaar. Wij halen deze doelstelling nog niet. EREY staat voor “Every Rotarian Every Year”. Vanuit het Annual Program Fund worden voor kleine lokale projectjes DSG’s (District Simplified Grants) aan Rotaryclubs verstrekt en worden voor grotere buitenlandse projecten, waarbij met Rotaryclubs in het projectland wordt samengewerkt, global grants toegekend. De global grant is de opvolger van de matching grants.

Voor iedere dollar die een individuele Rotarian, een club of een district zo afdraagt aan de Rotary Foundation wordt in Evanston (USA) één Foundation Recognition Point bijgeschreven op het record van het individuele lid, de club of het district.

paulharrisfellow

De paulharrisfellowonderscheiding die met pin en oorkonde geleverd wordt kent nog gradaties. De standaard wordt voor 1000 Recognition Points verkregen. De paulharrisfellowonderscheiding is nog op te waarderen tot 5 saffieren. (ieder saffier is 1000 punten) Nadat je alle saffieren hebt kun je nog 3 robijnen verzamelen (iedere robijn is wederom 1000 punten). De “full-blown version” met 3 robijnen staat dus voor 9000 punten.

Misschien ken jij nog een Rotarian die zich onderscheidt door zijn inzet voor Rotary en is een blijk van waardering op zijn plaats? Jouw bestuur kan het regelen. De District Rotary Foundation Commissie kan de weg wijzen voor een aanvraag.

Of download direct het PHF-aanvraagformulier.

Kor Doornbos

DRFCC D1590